Apple Watch Series 5 (fot. Miłosz Lis/Tabletowo.pl)

Apple nie ma sobie równych w tym segmencie. Samsung traci, Huawei zyskuje

Rynek wearables można podzielić na kilka różnych segmentów. W przypadku smartwatchy Apple nie bawi się w taniznę, bo nawet tańsze modele z serii SE wcale tanie nie są. Mimo braku tanich propozycji w ofercie, firma nie ma sobie równych – po prostu rządzi na poletku naprawdę inteligentnych zegarków.

Nikt nie może równać się z Apple

Counterpoint Research przedstawiło sytuację na rynku smartwatchy HLOS (High-level Operating System) w trzecim kwartale 2023 roku i porównało ją z tą w analogicznym okresie rok wcześniej. W tym przypadku pod uwagę brane były wyłącznie „naprawdę inteligentne zegarki”, tj. takie, które pracują na zaawansowanym systemie operacyjnym i na których można zainstalować aplikacje firm trzecich.

Z obserwacji Counterpoint Research wynika, że w trzecim kwartale 2023 roku aż 45% wszystkich smartwatchy HLOS dostarczyło Apple, które rok do roku zwiększyło dostawy aż o 7%. Uwzględnione są tutaj wszystkie Apple Watche, gdyż firma z Cupertino nie ma w swojej ofercie innego rodzaju zegarków – wszystkie pracują pod kontrolą systemu WatchOS.

Na drugim miejscu pod względem dostaw zajął Samsung, który w trzecim kwartale 2023 roku dostarczył na rynek 18% wszystkich smartwatchy HLOS. W jego przypadku odnotowano jednak spadek wolumenu dostaw względem trzeciego kwartału 2022 roku aż o 19%. Jednocześnie, jeśli spojrzeć wyłącznie na nowe Galaxy Watch 6 i Galaxy Watch 6 Classic, to ich Koreańczycy dostarczyli już o „tylko” 3% mniej niż zegarków z serii Galaxy Watch 5. Oznacza to, że głównymi winowajcami są starsze modele.

Jest jednak też dobra wiadomość – Counterpoint Research utrzymuje, że Galaxy Watch 6 Classic stanowił większy procent całkowitego wolumenu dostaw serii Galaxy Watch 6 niż Galaxy Watch 5 Pro w przypadku linii Galaxy Watch 5, dzięki czemu, pomimo spadku, Samsungowi udało się zwiększyć średnią cenę sprzedaży Galaxy Watch.

Apple Watch Series 9
Apple Watch series 9 (fot. Mateusz Budzeń, Tabletowo.pl)

Znacznie lepiej sytuacja wygląda u Huawei, który zamyka TOP 5 z udziałami na poziomie 14%. Według Counterpoint Research ten producent w trzecim kwartale 2023 roku zwiększył dostawy wszystkich smartwatchy rok do roku aż o 56%, natomiast samych HLOS aż o 122%. Pomogła w tym premiera Watch 4 i 4 Pro oraz Watch GT 4.

W swoim raporcie Counterpoint Research wspomina również o Fire-Boltt – firma odzyskała swoją wiodącą pozycję na indyjskim rynku, jednak wraz z innymi markami, Noise i boAt, w ostatnim czasie wolniej zwiększa dostawy niż wcześniej. Zdaniem obserwatorów nie oznacza to jednak spowolnienia – to raczej sygnał wejścia w fazę stabilizacji.

W ciągu roku Samsung mocno zyskał, a Huawei wszedł na miejsce konkurenta

Z raportu, opublikowanego przez Counterpoint Research, wynika też, że w trzecim kwartale 2023 roku dostarczono o 9% więcej smartwatchy HLOS niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Ponadto widać, że podczas gdy Apple zachowało 45% udziałów, to Samsung stracił aż 6% tego tortu. W jeszcze gorszej sytuacji jest jednak Amazfit, który wypadło z TOP 3, bo zastąpił go Huawei.

dostawy rynek smartwatchy HLOS trzeci kwartał Q3 2022 2023 Counterpoint Research
źródło: Counterpoint Research