Dwie duże, amerykańskie firmy, Ford i Google, ogłosiły współpracę. Jej efekty zobaczymy już wkrótce – w samochodach Forda i Lincolna zostanie zainstalowany Android Automotive.
Android Automotive może być najpopularniejszym systemem infotainment
Przez wiele lat producenci samochodów stawiali raczej na autorskie oprogramowanie. Wsiadając do BMW, Mercedesa, Volkswagena, Forda czy Mazdy zobaczymy zupełnie inny system infotainment, a wiele z nich ma sporo indywidualnych cech. Nie mamy do czynienia z sytuacją znaną chociażby z rynku smartfonów, który obecnie zdominowany jest przez Androida i iOS, a oba systemy pod wieloma względami są dość zbliżone.
Niewykluczone jednak, że niebawem sytuacja w branży motoryzacyjnej odczuwalnie się zmieni. Wątpię, aby nagle wszystkie firmy porzuciły własne rozwiązania. Tym bardziej, że chociażby BMW włożyło mnóstwo pracy w iDrive’a, a sam system jest świetnie zintegrowany z samochodem. Nie wszyscy jednak będą dalej stawiać na własne oprogramowanie. Coraz więcej firm zainteresowanych jest platformą Google, a dokładniej systemem Android Automotive.
Do General Motors, Volvo czy grupy Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance, postanowił dołączyć Ford. Tak, Amerykanie zamierzają postawić na Android Automotive i inne rozwiązania Google, które już w 2023 roku trafią do samochodów wydawanych pod markami Ford i Lincoln.
Co ciekawe, niedawno ogłoszony został SYNC 4, czyli autorski system infotainment do nowych modeli Forda, wykorzystywany już chociażby w elektrycznym Mustangu Mach-E. Cóż, niewykluczone, że oprogramowanie będzie miało naprawdę krótki cykl życia i sprawnie zostanie zastąpione rozwiązaniami Google.
Nie tylko Android Automotive
Współpraca obu firm nie ograniczy się wyłącznie do systemu infotainment rozwijanego w Mountain View. Powstanie grupa Team Upshift, składająca się z pracowników Forda i Google, której celem będzie wspieranie przyszłych innowacji. Wśród nich wymienia się modernizację fabryk z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, opracowywanie nowych doświadczeń detalicznych przy zakupie pojazdu czy tworzenie nowych ofert w oparciu o dane pochodzącego z podłączonego samochodu.
Ponadto, Ford wykorzysta Google Cloud jako głównego dostawcę usług w chmurze. W założeniach ma to pozwolić na przyspieszenie cyfryzacji samochodów, a także wprowadzenie zupełnie nowych usług.