Wielokrotnie mieliśmy do czynienia z raportami analityków, które, mniej lub bardziej trafnie, przewidywały przyszłość rynku tabletów internetowych. Ich opracowywaniem zajmują się renomowane firmy, których pracownicy skrupulatnie przyglądają się niuansom, zmianom, nowościom i reakcjom mającym miejsce. W przypadku analizy opublikowanej przez Goldman Sachs, trudno nie odnieść wrażenia, że jedynie podsumowuje to, co od jakiegoś czasu czaiło się w zakamarkach naszych umysłów. Apple iPad 2, najpopularniejszy tablet internetowy na rynku, wkrótce stanieje, a to za sprawą konkurencji.
W ciągu kilku ostatnich tygodni byliśmy świadkami rewolucji cenowej w dziedzinie tabletów. Wiele miesięcy wcześniej zapoczątkowały ją tanie chińskie urządzenia pochodzące od nieznanych firm. Słaby marketing, nieatrakcyjna specyfikacja i brak globalnej dostępności rynkowej sprawiły, że tablety te zyskały miano „podróbek” i nie odniosły zamierzonego sukcesu. Niemniej jednak, przeciętny klient, widząc niską cenę tego typu urządzenia w Internecie lub katalogu, zastanawiał się, dlaczego inne, popularniejsze tablety tak diametralnie różnią się pod względem ceny. Globalną zmianę wywołała premiera Amazon Kindle Fire, tabletu, który, choć sygnowany logo znanej marki i mogący pochwalić się dobrą specyfikacją, wyceniony został na zaledwie $199. Nieco wcześniej miała miejsce masowa wyprzedaż HP TouchPada, którego szczęśliwcy mogli zakupić już za $99. Tuż po nich światło dzienne ujrzał największy konkurent Kindle Fire – Barnes & Noble Nook Tablet. W sklepie internetowym, tuż przy jego wizerunku, widnieje cena $250, czyli również niezbyt wygórowana.
Jak w takiej sytuacji odnajdzie się Apple, producent iPada, aktualnego lidera rynku tabletów internetowych? iPady nie należą do najtańszych, wersję 16GB można zakupić za $499. W takiej sytuacji, aby utrzymać pozycję najpopularniejszego tabletu, Apple będzie musiało spuścić cenę iPada 2. Przyczyną podjęcia takiej decyzji jest wyżej opisany nacisk ze strony konkurencji lub, co w tej chwili wydaje się nieprawdopodobne, lecz wysoce pożądane, zbliżająca się wielkimi krokami premiera iPada 3. Czas pokaże, czy gigant z Cupertino ulegnie presji rynku i obniży cenę swoich tabletów.
via SlashGear