Firmy motoryzacyjne, w przeciwieństwie do producentów smartfonów, znacznie częściej stawiają na bardziej autorskie technologie. Podejście to dotyczy chociażby oprogramowania i systemów rozpoznawania głosu. Przykładowo, BMW i Mercedes rozwijają własnych asystentów głosowych. Czy jednak faktycznie tego oczekują klienci? Możliwe, że niekoniecznie.
Patrząc na rozwój systemów infotainment w samochodach, a także na wprowadzane usprawnienia w interakcji z nimi, można dostrzec, że coraz większym zainteresowaniem cieszy się obsługa głosowa. Nie chodzi jednak o systemy korzystające z prostych komend głosowych, których należy się wcześniej nauczyć na pamięć. Firmy motoryzacyjne, na wzór Apple czy Google, stawiają na asystentów głosowych, z którymi interakcja ma być znacznie bardziej naturalna. Asystentów znajdziemy już chociażby w samochodach wspomnianych na początku dwóch marek.
W samochodzie również chcemy rozmawiać z Siri lub Asystentem Google
Dla producentów samochodów, którzy wydali już ogromne pieniądze na rozwój własnego oprogramowania, nie mamy dobrych wiadomości. Według raportu JD Power, użytkownicy asystentów głosowych Amazonu, Apple czy Google, woleliby usłyszeć znajomy głos także podczas podróżowania autem. Preferują oni bowiem rozwiązanie, które znają ze swoich smartfonów czy innych inteligentnych urządzeń, zamiast przyzwyczajania się do nowego oprogramowania.
Volkswagen testuje autonomiczne Golfy na publicznych drogach w Europie
Badanie JD Power, w których udział wzięło 5000 osób, wskazuje, że nawet 60% z nich podczas kupna następnego samochodu, może zdecydować się na konkretny model, jeśli ten będzie oferował wybranego asystenta głosowego. Wynik ten można było jak najbardziej przewidzieć. Nie, nie chodzi o jakość asystentów opracowywanych przez producentów samochodów. Ludzie po prostu nie chcą uczyć się nowego rozwiązania i zmieniać już wyrobionych nawyków. Chcą sterować samochodem w sposób prawie identyczny, jakby właśnie wydawali polecenie inteligentnemu głośnikowi.
Amazon, mający w swojej ofercie asystentkę głosową Alexę, ma nadzieję, że nowy raport JD Power, zwiększy zainteresowanie producentów samochodów już gotowymi rozwiązaniami. Firma chciałaby, aby więcej firm motoryzacyjnych zdecydowało się zintegrować system infotainment z Alexą.
Siri i Asystent Google w samochodzie już teraz? To możliwe, ale są ograniczenia
Użytkownicy asystenta Google lub Apple mogą już teraz korzystać z tych rozwiązań w samochodzie. Wystarczy, że posiadają system infotainment, który obsługuje Android Auto lub Apple CarPlay i podłączą smartfon do samochodu. Niestety, nie będzie to pełne wsparcie, bowiem możliwości ograniczają się wyłącznie do sterowania oprogramowaniem smartfonu, i to tym wyświetlanym aktualnie na ekranie samochodu. Nie można wykorzystać Siri czy Asystenta Google do zmiany ustawień auta czy nawet sterowania klimatyzacją.
źródło: The Verge