Biedronka wprowadziła e-paragony 23 lipca 2024 roku. Pojawiło się wiele głosów, że ich wydawanie jest niezgodne z obowiązującymi w Polsce przepisami. Postanowiliśmy to sprawdzić, aby dowiedzieć się, czy brak wydania papierowego paragonu po opłaceniu zakupów może sprowadzić problemy na właściciela Biedronki.
Czy Biedronka wydaje e-paragony zgodnie z polskimi przepisami?
Zacznijmy od tego, że klient musi wyrazić zgodę na otrzymywanie e-paragonów. Może to zrobić w aplikacji mobilnej oraz na swoim koncie internetowym, dostępnym pod adresem moja.biedronka.pl. Po wyrażeniu zgody po opłaceniu zakupów nie otrzyma już papierowego paragonu.
Jako aktywny użytkownik aplikacji Biedronki wyraziłem zgodę na otrzymywanie e-paragonów i po kilku pierwszych zakupach dostałem papierowe potwierdzenie wygenerowania e-paragonu. Po ostatnim już natomiast nie otrzymałem takowego i spodziewam się, że nie będę już dostawał takich potwierdzeń.
Za każdym razem, bez wyjątków, kasa samoobsługowa informuje, że e-paragon jest dostępny na koncie internetowym i aplikacji mobilnej. Nie wiem, jak to wygląda na kasach obsługowych, ponieważ od dawna z takich nie korzystam, jeśli nie ma takiej konieczności (a najczęściej nie ma).
Wprowadzenie e-paragonów w Biedronkach odbiło się szerokim echem i pojawiło się wiele głosów, że w Polsce sprzedawca musi wydać papierowy paragon, inaczej łamie prawo. Było ich na tyle dużo, że postanowiliśmy popytać w różnych miejscach, jak obecnie sytuacja wygląda i czy Biedronka udostępnia e-paragony zgodnie z polskimi przepisami.
Przytoczmy najpierw odpowiedź, jaką przekazał nam Piotr Ulrich, starszy menedżer ds. POS, operacji sklepowych i aplikacji sprzedażowych za pośrednictwem biura prasowego sieci Biedronka:
E-Paragony Biedronki są zgodne z obowiązującymi przepisami dotyczącymi cyfrowych paragonów fiskalnych. Zarówno aplikacja, jak i historia transakcji na stronie moja.biedronka.pl – umożliwia klientowi pobranie e-paragonu fiskalnego w formie plików .pdf oraz .json, które są przesyłane klientowi z serwera. Aby klient zawsze miał szybki dostęp do historii transakcji oraz spójny interfejs użytkownika, zdecydowaliśmy się na prezentację cyfrową historii zakupów, z której można pobrać powiązany z nią paragon fiskalny w wersji cyfrowej. Istnienie takiego powiązanego paragonu fiskalnego jest czytelnie prezentowane przez zieloną ikonę transakcji. W aplikacji wystarczy kliknąć ikonkę pobierania – wtedy klient może zdecydować, czy chce pobrać na urządzenie pliki z paragonem fiskalnym, czy niefiskalną historię konkretnej transakcji.
Po aktywacji e-paragonów w aplikacji na liście transakcji wyświetlany jest paragon niefiskalny – paragon fiskalny jest dostępny po pobraniu pliku w formacie PDF lub JSON. Klient otrzymuje zatem taki sam paragon, jaki dostałby w sklepie, tylko w formie cyfrowej. Czy to jednak zgodne z polskimi przepisami?
Postanowiliśmy zapytać o e-paragony w Biedronkach również Krajową Informację Skarbową. Otrzymaliśmy odpowiedź, że zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 361) podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży w postaci papierowej lub za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych.
Biedronka zatem wydaje e-paragony zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami, ponieważ – jak zaznaczyłem na samym początku – klient musi wyrazić zgodę na otrzymywanie e-paragonów w formie elektronicznej. Jeżeli to zrobi, zostanie spełniony wymagany warunek.
Kiedy e-paragony w Lidlu, Auchan, Kauflandzie i innych sklepach?
Dziś większość sieci udostępnia aplikację mobilną, w której gromadzone są cyfrowe odpowiedniki papierowych paragonów, wydawanych w kasach. Tylko Biedronka zdecydowała się jednak na wydawanie wyłącznie e-paragonów. Kiedy zrobią to inne sieci?
Wysłaliśmy zapytanie do biur prasowych Aldi, Auchan, Carrefour, Castorama, Kaufland, Leroy Merlin i Obi, czy te sieci pójdą śladem Biedronki, lecz do momentu publikacji niniejszego artykułu otrzymaliśmy odpowiedź jedynie od rzeczniczki prasowej Leroy Merlin Polska, Magdaleny Kołodziejskiej:
Stale pracujemy nad rozwojem zwinnych i nowoczesnych narzędzi cyfrowych ułatwiających zakupy w naszych sklepach. Mamy w planach także wprowadzenie elektronicznych paragonów dla klientów. Jesteśmy na etapie transformacji technologicznej, która to umożliwi w najbliższym czasie. Już dziś nasi klienci korzystający z programów lojalnościowych, czyli uczestnicy Klubu DOM i Klubu PRO, po każdych zakupach mają zapisane automatycznie wszystkie transakcje na swoim koncie. Dzięki temu nie muszą przechowywać drukowanych paragonów, jeśli np. chcieliby zwrócić zakupione produkty.
Aktualizacja [2.08.2024]
Otrzymaliśmy odpowiedź od Castorama Polska:
Castorama jako lider branży DIY nieustannie monitoruje najnowsze trendy rynkowe i analizuje wiele nowoczesnych technologii, które przyczyniają się do rozwoju organizacji i niosą realne korzyści dla klientów. Jedną z takich innowacji są e-paragony. Nie wykluczamy przeprowadzenia pilotażu tego rozwiązania w przyszłości, jednak na ten moment nie możemy udzielić bardziej szczegółowych informacji.