Audi A4 w wersji spalinowej odchodzi na emeryturę. Zostało ono zastąpione przez Audi A5. Co prawda producent już wcześniej korzystał z tej nazwy, ale wówczas była ona zarezerwowana dla kilku innych nadwozi. Wypada zaznaczyć, że zmian jest sporo, ale petrolheadzi nie będą narzekać.
Niemałe zamieszanie w nazewnictwie
Pierwsza generacja Audi A4 zadebiutowała w 1994 roku, otrzymując wówczas oznaczenie B5. Dlaczego B5, a nie B1? Otóż model ten był bezpośrednim następcą ostatniego Audi 80, które nosiło oznaczenie B4.
Teraz mamy 2024 rok, a firma z Ingolstadt właśnie zdecydowała się na kolejne zmiany w nazewnictwie swoich samochodów, bowiem następca A4 B9 nazywa się A5, ale jednocześnie kontynuuje dotychczas stosowane oznaczenie generacji, gdyż mamy do czynienia z modelem… B10. Pokręcone.
Co ciekawe, nazwa A5 jest już od dłuższego czasu stosowana przez firmę, ale dotychczas była ona przeznaczona dla aut w wersji Sportback, Coupe i Cabrio. Natomiast teraz została zastosowana w przypadku kombi, które przez firmę określane jest jako Avant, a także do… liftbacka. Tak, okazuje się, że następca A4 nie jest już sedanem, ale raczej liftbackiem, czyli ma więc dużo wspólnego z wcześniejszym A5 Sportback. Linia boczna na opublikowanych zdjęciach wygląda natomiast jak połączenie sedana i liftbacka, a Niemcy zastosowali nazwę Limousine (tak jak kiedyś do A4 sedan).
Jeśli uważacie, że zrobiło się zamieszanie w nazewnictwie Audi, to spieszę z informacją, że to jeszcze nie koniec tych rewolucyjnych zmian. Otóż A4 niebawem ma powróci, ale jako samochód elektryczny. Producent ma bowiem stosować parzyste numery dla BEV-ów, a nieparzyste dla aut napędzanych głównie silnikami spalinowymi, więc możliwe, że zmiany dotkną też modeli A6 czy A7.
Co dalej z A5 Coupe lub typowym sedanem? Obecnie nie ma planów związanych z tymi nadwoziami. Szkoda.
Oto nowe Audi A5
Warto jeszcze zauważyć, że A4 B9 było produkowane od 2015 roku. Konkurencja przez ten czas zdążyła już pokazać nowe generacje – BMW serii 3 G20 i Mercedes klasy C W206. Co więcej, BMW serii 3 nawet doczekało się faceliftingu. Możemy więc stwierdzić, że Audi trochę zaspało, ale nadległości zamierza nadrobić za pomocą A5 B10, które względem poprzednika doczekało się wielu znaczących zmian.
![Nowe Audi A5](https://www.tabletowo.pl/wp-content/uploads/2024/07/nowe-audi-a5-a242903_large-1350x900.jpg)
![Nowe Audi A5](https://www.tabletowo.pl/wp-content/uploads/2024/07/nowe-audi-a5-a242904_large-1350x900.jpg)
![Nowe Audi A5](https://www.tabletowo.pl/wp-content/uploads/2024/07/nowe-audi-a5-a242900_large-1350x900.jpg)
![Nowe Audi A5](https://www.tabletowo.pl/wp-content/uploads/2024/07/nowe-audi-a5-a242933_large-1350x900.jpg)
![Nowe Audi A5](https://www.tabletowo.pl/wp-content/uploads/2024/07/nowe-audi-a5-a242934_large-1350x900.jpg)
![Nowe Audi A5](https://www.tabletowo.pl/wp-content/uploads/2024/07/nowe-audi-a5-a242938_large-1350x900.jpg)
Wizualnie nowe Audi A5 jak najbardziej może się podobać. Jest nowocześnie i elegancko, ale widać też sportowy pazur. Z tyłu znajdziemy pas świetlny, łączący lewy i tylny reflektor. Dotychczas był on stosowany przez producenta w wyższych i droższych modelach – np. A7, A8 czy Audi e-tron GT. Należy jeszcze dodać, że A5 w wersji Limousine i Avant to pierwsze modele zbudowane na platformie PPC (Premium Platform Combustion).
Nowa deska rozdzielcza, tak samo jako w niedawno pokazanym Q6 e-tron, składa się z trzech ekranów. Do dyspozycji mamy wirtualny kokpit, czyli ekran o przekątnej 11,9 cala oraz 14,5-calowy ekran dotykowy MMI. Cyfrową scenę uzupełnia opcjonalny 10,9-calowy ekran dla pasażera z przodu. Nie zabrakło też wyświetlacza Head-Up. Na pokładzie dostępne jest nowe oprogramowanie, a dodatkowo mamy obsługę Android Auto i Apple CarPlay.
![Nowe Audi A5](https://www.tabletowo.pl/wp-content/uploads/2024/07/nowe-audi-a5-a242958_large-1350x900.jpg)
![Nowe Audi A5](https://www.tabletowo.pl/wp-content/uploads/2024/07/nowe-audi-a5-a242959_large-1350x900.jpg)
![Nowe Audi A5](https://www.tabletowo.pl/wp-content/uploads/2024/07/nowe-audi-a5-a242957_large-1350x900.jpg)
![Nowe Audi A5](https://www.tabletowo.pl/wp-content/uploads/2024/07/nowe-audi-a5-a242964_large-1350x900.jpg)
Jeśli chodzi o silniki, to dostępne są zarówno te napędzane benzyną, jak i diesle. Audi A5 będzie oferowane z jednostkami 2.0 TFSI i 2.0 TDI. Z kolei pod maską S5 Limousine i Avant znajdzie się V6 3.0 TFSI MHEV, więc tylko delikatnie zelektryfikowane. Oczywiście wysoką trakcję będzie zapewniał napęd Quattro.
Nowe modele w Polsce będzie można zamawiać już w tym miesiącu. Obecnie w konfiguratorze panuje małe zamieszanie – wciąż jest dostępne poprzednie A4, a nowe A5 występuje bez błędnymi nazwami (Coupe i Sportback). Jeśli jednak ceny są wyświetlane poprawnie, to samochód będzie startował u nas od 189700 złotych.