Operatorzy kuszą klientów jednocześnie zróżnicowaną i bardzo podobną ofertą. W wielu taryfach można korzystać z Facebooka, Instagrama i innych social mediów oraz platform za darmo, tzn. korzystanie z nich nie powoduje zużycia dostępnego pakietu internetu. To ma się jednak skończyć.
Urząd Komunikacji Elektronicznej wziął pod lupę „zero rating”
Według Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (Unii Europejskiej) z 25 listopada 2015 roku (2015/2120) dostawcy usług do internetu powinni traktować wszystkie transmisje danych tak samo, bez dyskryminacji, ograniczania czy ingerencji, bez względu na nadawcę i odbiorcę, konsultowane lub rozpowszechniane treści, wykorzystywane lub udostępniane aplikacje lub usługi, lub też na wykorzystywane urządzenia końcowe.
Tymczasem tak nie jest, ponieważ również w Polsce dostępne są oferty, w ramach których klienci otrzymują nielimitowany transfer do wykorzystania w wybranych aplikacjach. W Plushu na przykład korzystanie z Facebooka, Messengera, Instagrama i WhatsAppa nie zużywa dostępnego pakietu internetu. W Orange Flex również jest Social Pass – lista platform jest znacznie dłuższa niż w Plushu, gdyż obejmuje aż 14 pozycji.
Model „zero rating” może obejmować jednak nie tylko platformy społecznościowe i komunikatory, ale też:
- platformy streamingu wideo,
- platformy streamingu muzyki,
- platformy usług bankowych,
- platformy oferujące ebooki i prasę elektroniczną,
- platformy obsługi abonentów danego operatora (usługi customer care),
- platformy gier online,
- platformy nawigacji i map,
- platformy e-commerce.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, mając na uwadze europejskie prawo, podjął decyzję o przeanalizowaniu sytuacji rynkowej. W drugiej połowie 2023 roku skontrolowano oferty 7 operatorów: Canal+, Cyfrowego Polsatu, Orange, Play, Plus, Premium Mobile i T-Mobile. Okazało się, że wszyscy umożliwiają korzystanie z wybranych usług i treści bez zużywania dostępnego limitu danych.
Koniec korzystania z Facebooka, Instagrama i innych platform za darmo
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej podjął decyzję o wydaniu dla kontrolowanych przedsiębiorców zaleceń nakazujących, które sprowadzają się do tego, że operatorzy nie będą mogli już umożliwiać swoim klientom korzystania z wybranych serwisów i platform bez limitu danych w modelu „zero rating”.
Operatorzy mają tylko 30 dni na to, aby zaprzestać zawierania nowych umów, obejmujących dostęp do wybranych usług w modelu „zero rating”. Jeśli natomiast chodzi o już zawarte umowy, czas na wprowadzenie modyfikacji to aż 24 miesiące.