Bank BNP Paribas ogłosił wprowadzenie nowego rozwiązania do swojej aplikacji, którego zadaniem jest ochrona klientów. Co ciekawe, funkcja będzie sprawdzać, czy dobrze trzymamy smartfon w dłoni.
BNP Paribas wykryje oszusta w nietypowy sposób
Cyberprzestępcy i różnego typu oszuści cały czas znajdują nowe sposoby, aby wykraść pieniądze klientów banku. Warto jednak wiedzieć, że banki, którym oczywiście zależy na bezpieczeństwu, również cały czas pracują nad nowymi metodami, aby chronić użytkowników. Niewykluczone, że teraz dość często będziemy słyszeć o rozwiązaniu, które nazywa się „ochrona behawioralna”.
Na początku kwietnia informowaliśmy Was, że taki mechanizm bezpieczeństwa wprowadził VeloBank. Natomiast teraz o wdrożeniu podobnego systemu poinformował BNP Paribas. O co chodzi? Już wyjaśniam.
Jak działa ochrona behawioralna w BNP Paribas?
W dużym skrócie można stwierdzić, że aplikacja banku BNP Paribas będzie sprawdzać, czy dobrze trzymamy i poprawnie korzystamy ze smartfona. Nie będzie ona jednak tego porównać z ogólnie przyjętymi wzorcami, ale z wzorcami rozpoznanymi u konkretnego użytkownika. Po prostu funkcja bezpieczeństwa rozpozna, gdy ktoś korzysta z aplikacji w innych sposób niż robi to zazwyczaj właściciel konta w banku.
System bada i analizuje m.in. sposób klikania, przewijania ekranu, wpisywania danych, a nawet trzymania smartfona. W sytuacji, gdy aktywność w aplikacji GOmobile będzie znacząco różnić się od zapisanego modelu, bank może skontaktować się z klientem w celu weryfikacji wykonywanej operacji. Ochrona behawioralna działa w tle i po aktywacji nie wymaga od użytkownika dodatkowych działań.
Warto zaznaczyć, że omawiany system ochrony nie zbiera danych, które możemy określić wrażliwymi. Przykładowo nie jest analizowane, co dokładnie użytkownik wpisuje za pomocą klawiatury, ale to jak się nią posługuje. Ponadto system cały czas uczy się zachowań użytkownika, więc może modyfikować wzorce, tak jak np. zmienia się nasz sposób obsługi smartfona wraz z wiekiem.
Jak włączyć funkcję? Należy mieć na uwadze, że usługę można włączyć w dowolnym momencie w aplikacji GOmobile. Zrobimy to w następujący sposób: musimy w menu wybrać pozycję Profil, następnie Bezpieczeństwo i klikamy na pozycję Ochrona behawioralna. Teraz pozostaje aktywować nową funkcję bezpieczeństwa.
Wypada jeszcze wspomnieć, że BNP Paribas ochronę behawioralną wcześniej wdrożył już bankowości elektronicznej GOonline dostępnej przez przeglądarkę internetową, a teraz udostępniana jest ona użytkownikom mobilnej aplikacji.