UOKiK prowadzi postępowanie przeciwko Cyfrowemu Polsatowi. Urzędowi nie spodobał się fakt, że wartość sprzętu udostępnionego klientom jest dużo niższa od kar zawartych w umowie np. za jego zniszczenie. Co grozi firmie za takie praktyki?
UOKiK nie podoba się to, jak Cyfrowy Polsat wycenił swoje dekodery
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływały wiadomości, w których klienci Cyfrowego Polsatu skarżyli się na fakt, że kary umowne stosowane przez firmę za brak zwrotu, uszkodzenie lub zniszczenie dekodera są bardzo wysokie. Dla Urzędu sygnały mówiące o tym, że kary są znacznie wyższe niż realna wartość takiego nowego urządzenia okazały się na tyle niepokojące, że postanowiono wszcząć postępowanie wyjaśniające.
W umowach, które były przed kilku laty zawierane z konsumentami przez Cyfrowy Polsat (a dzisiaj Polsat Box) zawierały kary umowne wynoszące nawet ponad 1000 złotych. Za niezwrócenie w ustalonym terminie lub utratę dekodera HD klient musi zapłacić 640 złotych. W przypadku dekodera PVR HD kwota ta wzrasta aż do 1210 złotych. Kary za zniszczenie, bądź uszkodzenie sprzętu są nieco niższe i w przypadku przywołanych tu dekoderów wynoszą odpowiednio 540 złotych oraz 1100 złotych.
Czynności prowadzone przez UOKiK mają na celu sprawdzenie, czy nie zostały naruszone zbiorowe interesy konsumentów. Jeśli takie podejrzenia okazałyby się prawdą, to Urząd może nałożyć na firmę karę wynoszącą nawet 10% jej rocznych obrotów.
Polsat reaguje na wątpliwości Urzędu
W związku z wątpliwościami i wszczęciem postępowania przez UOKiK, Cyfrowy Polsat postanowił obniżyć wysokość kar zawartych w umowach. Ten ruch nie oznacza jednak, że automatycznie zostaną zakończone czynności sprawdzające Urzędu.
Warto także dodać, że pomimo zmian, jakie zaszły w umowach, nie mogą być one podstawą do wcześniejszego rozwiązania umowy, ponieważ poprawki działają na korzyść klientów.
W związku z wątpliwościami zgłoszonymi przez Prezesa UOKiK, kierując się prokliencką polityką, obniżyliśmy wysokość kar umownych określonych w cennikach o 50%. Dotyczą one sytuacji, gdy w czasie umowy klient utraci udostępniony mu sprzęt oraz gdy po rozwiązaniu umowy nie zwróci udostępnionego sprzętu. Wprowadzone zmiany dotyczą zarówno obecnych, jak i nowych klientów. Obecni klienci otrzymują stosowne zawiadomienia o wprowadzonej zmianie oraz aneksy. Pozostałe opłaty w cenniku i inne warunki określone w umowie zawartej przez klienta nie uległy zmianie. Olga Zomer, rzeczniczka prasowa Cyfrowego Polsat dla portalu Wirtualnemedia