Wielu użytkowników irytował komunikat dotyczący plików cookie. Dzięki nałożonym na Google grzywnom zaczęła pojawiać się opcja „odrzuć wszystko”. To ogromna zmiana jeśli chodzi o korzystanie z internetu.
Irytujące komunikaty dotyczące plików cookie
Niepopularne „ciasteczka” towarzyszą nam od wielu lat. Niezwykle irytujące komunikaty pojawiają się niemal na każdej stronie, pytając, czy to akceptujemy. Do niedawna nie mieliśmy innego wyjścia, jednak z tym już koniec.
Google rozpoczęło w Europie wprowadzanie opcji „odrzuć wszystko”, poza wciąż aktywnym „akceptuj”. Opcja ta jest wgrywana po uznaniu, że tak postawione pytanie, z jakim mieliśmy do czynienia do tej pory, narusza przepisy dotyczące danych osobowych.
Do podjęcia takich działań zmusiła Google Francuska Agencja Ochrony Danych (CNIL), która zdecydowała się nałożyć na koncern grzywnę, która wyniosła 150 mln euro. W uzasadnieniu przeczytać można było o stosowaniu mylącego języka na banerach cookie.
Według analizy poważną dysproporcją był fakt, że zgody na wszystko mogliśmy udzielić jednym kliknięciem, a odrzucać musieliśmy wielokrotnie rozwijając menu i odznaczając poszczególne pozycje. Zdaniem CNIL, bardzo korzystała na tym firma za sprawą swojej działalności reklamowej.
Odrzuć wszystko, czyli nowa opcja
By wprowadzić równowagę w wyborze dla użytkowników, Google zdecydowało się wprowadzić jasną oraz prostą opcję, jaką jest „odrzuć wszystko”. Tym samym, ta opcja pojawi się obok dotychczasowych „zaakceptuj wszystko” oraz „więcej opcji”.
Na początek nowa opcja pojawi się dla niezalogowanych użytkowników w wyszukiwarce Google oraz na Youtubie. Pozostali użytkownicy, którzy już są zalogowani, mają prawo do dostosowania opcji śledzenia w zakładkach dotyczących danych oraz prywatności.
Na początek zmiany zostaną wprowadzone we Francji i z czasem będą rozszerzone na Szwajcarię, Wielką Brytanię oraz inne państwa Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Nie wiadomo, kiedy zmiany dojdą do Polski, jednak wielu użytkowników już odetchnęło z ulgą. Koncern nie będzie wnosić apelacji, czyli zmiany będą stale wchodzić w życie.
Jak wynika z analiz społecznych przeprowadzonych przez Europejskie Centrum Praw Cyfrowych (NOYB), aż 90% ankietowanych akceptowało pliki cookie w formularzu przed wejściem na stronę, ale zaledwie 3% rzeczywiście ich chciała i się na nie zgadzała. Zmiany wprowadzone przez koncern będą dużą ulgą dla użytkowników.