Aż 92,4% – taki procent gospodarstw domowych w Polsce może pochwalić się dostępem do internetu. Jest to wzrost o 2 punkty procentowe względem ostatniego roku. Czy możemy wreszcie powiedzieć, iż jest to w Polsce usługa masowa?
Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2021 roku. Raport GUS-u
Co jest jednak intrygujące, raport przygotowany przez Główny Urząd Statystyczny nie informuje dokładnie, na jaki miesiąc obecnego roku przypadają przytoczone wcześniej liczby, zwłaszcza iż te 92,4% sumuje dostęp do łącza stacjonarnego oraz mobilnego. Jak więc prezentują się poszczególne typy usług?
W przypadku łącza stacjonarnego możemy mówić o 68,8% gospodarstw domowych w Polsce. Jest to niewielki wzrost względem zeszłego roku, bo tylko o 1,1 punkt procentowy. Ciekawiej wygląda sytuacja w przypadku sieci mobilnych. Tutaj mówimy już o 72% nasycenia, a więc wzroście rzędu 5,3 punktów procentowych. Jak GUS zauważa w swoim raporcie, w 2020 roku to łącze stacjonarne było popularniejszą usługą wśród Polaków.
Internet mobilny, czyli wielka loteria
Mały dowód anegdotyczny – podczas pracy na infolinii jednego z operatorów GSM, potężna większość problemów, z jakimi klienci do nas dzwonili, dotyczyła właśnie mobilnych usług internetowych. Pomimo ich ogromnej niestabilności, wiele domostw mimo wszystko decyduje się na takie łącza.
![Internet mobilny, to przede wszystkim swoboda ruchu. Mały router w kieszeń i można korzystać z łącza w całej Polsce](https://www.tabletowo.pl/wp-content/uploads/2021/09/john-schnobrich-2FPjlAyMQTA-unsplash.jpg)
Użytkownicy decydują się też na mobilne łącze tylko dlatego, ponieważ nie mogą jeszcze skorzystać z dobrodziejstw światłowodu, i to mimo że są nim zainteresowani. W mobilne łącze zdecydowanie łatwiej się zaopatrzyć, gdyż wiele rozwiązań nie wymaga podpisywania wieloletniej umowy z usługodawcą.
Wracając jednak do oficjalnych danych – zdalna praca oraz nauczanie z pewnością odegrały tu swoją rolę. Według GUS, łącznie aż 82,5% Polaków uważa, że dzieci zdecydowanie zdobyły tyle samo wiedzy, co podczas standardowych zajęć w klasach. Na dostęp do sieci zdecydowanie częściej decydują się te gospodarstwa, w których żyją też dzieci. Miasta także mają przewagę nad wsiami, lecz różnice te nie sięgają na ogół 2 punktów procentowych.
Ponadto z danych GUS wynika, że 61,2% Polaków w wieku 16-74 lat zamawia towary i usługi poprzez internet. Nieco gorzej mają się z kolei przedsiębiorstwa – mniej niż 50% polskich firm wykorzystuje w swoim działaniu portale społecznościowe, telekonferencje, chmury obliczeniowe, sprzedaż elektroniczną czy też usługi zdalnego dostępu.