Ubiegły rok wywrócił wszystko do góry nogami. Przyczyniła się do tego nie tylko globalna pandemia COVID-19 (aczkolwiek faktem jest, że w największym stopniu), ale też sankcje, które Stany Zjednoczone nałożyły na Huawei. Samsung jednak nadal rządzi w Europie, chociaż konkurencja też ma chrapkę na fotel lidera w segmencie smartfonów.
Sprzedaż smartfonów w Europie w 2020 roku
Według raportu, opublikowanego przez Counterpoint Research, przez większość 2020 roku sprzedaż smartfonów w Europie była niższa niż w 2019 roku. Wyjątkiem był okres od czerwca do sierpnia, gdy odnotowano niewielki wzrost rok do roku.
Najgorszym momentem okazał się jednak kwiecień, ponieważ w tym miesiącu sprzedaż spadła o blisko 50% w porównaniu z kwietniem w roku poprzednim. W ogólnym ujęciu, w 2020 roku na Starym Kontynencie sprzedano o 14% mniej smartfonów niż w 2019.
Sprzedaż smartfonów w Europie w 2020 roku. Samsung rządzi
Według Counterpoint Research, w 2020 roku Samsung utrzymał pozycję lidera w segmencie smartfonów, ponieważ sprzedał ich w Europie blisko 60 mln, co dało mu 32% udziałów. Nie przeszkodził mu nawet fakt, że w jego przypadku sprzedaż rok do roku spadła o 12%.
Co ciekawe, analitycy z Counterpoint Research są zdania, że seria Galaxy S20 nie cieszyła się w Europie wielką popularnością, a klienci częściej wybierali średniopółkowe modele Galaxy A51 i Galaxy A71 (oraz podobnie wycenione smartfony konkurencji). Jednocześnie według tej agencji, rodzina Galaxy S21 powinna sobie poradzić lepiej na europejskim rynku i być może będzie nawet liderem w segmencie premium w 2021 roku.
Nie można też nie wspomnieć o Huawei, który co prawda spadł z podium, ale zajął miejsce zaraz za nim – zabrakło mu naprawdę niewiele, aby zamienić się kolejnością z Xiaomi, które w 2020 roku odnotowało ogromny, bo aż 90% wzrost sprzedaży rok do roku.
Niewiele mniejszy (82%) widzimy też w przypadku Oppo, które wciąż jest świeżym graczem na europejskim rynku, podobnie jak realme*. Ta ostatnia firma odnotowała oszałamiający wzrost w porównaniu do poprzedniego roku, bo aż 1083%. Wynika to jednak z faktu, że chociaż weszła do Europy już w maju 2019 roku, to prawdziwą ekspansję rozpoczęła dopiero w 2020 roku.
Jak widać z danych, przedstawionych przez Counterpoint Research danych, Samsung nie musi się obawiać o swoją pozycję w Europie, ale jednocześnie nie może spoczywać na laurach, gdyż chińska konkurencja ma ambitne plany. Niedawno nawet Xiaomi ogłosiło się liderem polskiego rynku (i nie tylko), lecz w rzeczywistości nie sprzedało w Polsce najwięcej smartfonów w przywoływanym okresie (zrobił to właśnie Samsung).
*Oppo weszło do Polski 31 stycznia 2019 roku, natomiast realme 2 kwietnia 2020 roku