Jak wskazują najnowsze dane, sprzedaż komputerów znacząco wzrosła. Nie, klienci nie rzucili się na nowe procesory czy inną technologię. Powód zauważalnie lepszych wyników jest zupełnie inny.
Producenci mają powody do zadowolenia
W ciągu ostatnich lat wielokrotnie słyszeliśmy, że sprzedaż komputerów regularnie spada. Niektórzy na tej podstawie zwiastowali nawet nadejście ery post-pc. Dziś wiemy, że komputery mają się całkiem dobrze i nie zniknęły z biurek. Nadal w wielu scenariuszach okazują się niezbędne, a tablety, które podobno miały wyprzeć PC w wielu zadaniach, lata świetności mają już raczej za sobą.
Co więcej, według danych udostępnionych przez firmę analityczną Canalys, sprzedaż komputerów, po spadkach na początku roku, w trzecim kwartale znacząco się zwiększyła. Jak już wspomniałem, mamy do czynienia z największym wzrostem w ciągu ostatnich lat. Cały rynek odnotował bowiem wyniki o 12,7% lepsze w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Wzrost nie wynika z wprowadzenia rewolucyjnej technologii czy znaczącego skoku wydajności. Rynek PC obecnie rozwija się raczej dość powoli i nic nie wskazuje, aby miało się to zmienić w ciągu najbliższych lat. Powód lepszej sprzedaży jest zupełnie inny – pandemia koronawirusa SARS-CoV-2.
W związku z tym, że wiele osób musiało w ciągu ostatnich miesięcy zostać w domu i pracować lub uczyć się zdalnie, to wzrosło zapotrzebowanie na urządzenia, które to umożliwiają. Nic więc dziwnego, że sprzedaż komputerów poszła w górę.
Piątka największych graczy
Pierwsza pozycja należy do Lenovo, które może pochwalić się 19 mln sprzedanych egzemplarzy i wzrostem na poziomie 11,4% względem trzeciego kwartału 2019 roku. Tuż za chińskim producentem znalazło się HP z wynikiem ponad 18 mln sprzedanych komputerów i wzrostem na poziomie 11,9%. Podium zamyka Dell, który co ciekawe, odnotował nieznaczny spadek – 0,5%, co przełożyło się na prawie 12 mln sprzedanych sztuk.
W pierwszej piątce mamy jeszcze Apple (6,3 mln, +13,2%) i Acera (5,6 mln, +15%). Pozostali producenci komputerów, zgrupowani razem pod nazwą „Other”, także odnotowali wzrosty – wyniki lepsze o 25,8% i łączną sprzedaż na poziomie 17,2 mln sztuk.
Warto jeszcze dodać, że globalne dostawy notebooków osiągnęły poziom 64 mln sztuk, czyli prawie tyle samo, co rekordowy wynik z czwartego kwartału 2011 roku, kiedy to liczba wysyłek notebooków wyniosła 64,6 mln.