Oferty na kartę dają dużą swobodę, lecz jednocześnie w momencie, kiedy ktoś chce zmienić operatora, często musi pogodzić się z utratą zgromadzonych środków. Prezesowi UOKiK nie podoba się to, dlatego zobowiązał Play do zwrotu pieniędzy użytkownikom pre-paidów.
UOKiK nie ma litości dla operatorów, bo interes klienta jest najważniejszy
W lutym 2020 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył srogą karę na spółkę Polkomtel, operatora sieci Plus, za to, że nie zwraca klientom niewykorzystanych środków, kiedy użytkownik nie doładował konta na czas i tym samym nie przedłużył jego ważności lub przeniósł numer do operatora, a na koncie wciąż miał jakieś pieniądze.
Kilka miesięcy później, w lipcu 2020 roku, UOKiK zobowiązał T-Mobile do zwrotu klientom niewykorzystanych środków, a teraz także Play. W przypadku Orange postępowanie wciąż się natomiast toczy. Można się jednak spodziewać, że jego efekty wkrótce zostaną oficjalnie przedstawione i obowiązek oddawania pieniędzy zostanie nałożony również na tego operatora. W wielu krajach w Europie jest to bowiem standardowa procedura i konsumenci w Polsce powinni być równie dobrze traktowani.
Play będzie musiał zwrócić pieniądze użytkownikom ofert na kartę
Jak mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK, „Działamy konsekwentnie i porządkujemy rynek nakazując operatorom uczciwie rozliczać się z konsumentami przy zmianie dostawcy usług. Klienci nie mogą tracić niewykorzystanych środków zgromadzonych na koncie pre-paid z powodu braku kolejnego doładowania. To utrudnianie zmiany operatora, co jest zakazane przez Prawo Telekomunikacyjne oraz Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej”.
Oferty na kartę są tak skonstruowane, że środki zgromadzone na koncie mają określony termin ważności i jeżeli klient w odpowiednim momencie go nie doładuje, a tym samym nie przedłuży jego ważności, pieniądze przepadną.
Podobnie sytuacja wygląda w przypadku zmiany operatora – jeśli numer zostanie przeniesiony do innej sieci, zgromadzone na koncie użytkownika środki przepadną bezpowrotnie. Nie ma szansy, aby je odzyskać.
Właściwie jednak powinienem użyć tu czasu przeszłego, bowiem powoli się to zmienia. Do zwrotu niewykorzystanych pieniędzy UOKiK zmusił już T-Mobile, a teraz również Play. Ma to chronić interesy klientów oraz umożliwić im swobodne przenoszenie numerów do innych sieci. Do tej pory mogli z tym bowiem zwlekać właśnie przez wizję utraty zgromadzonych na koncie pieniędzy.
Prezes UOKiK zobowiązał operatora sieci Play do wprowadzenia mechanizmu zwrotu pozostałych na koncie pre-paid pieniędzy. Ma to nastąpić w ciągu miesiąca od daty uprawomocnienia się wydanej decyzji. Do tego czasu operator musi poinformować wszystkich klientów o tym fakcie i przysługującym im zwrocie (osoby po 65. roku życia otrzymają wiadomość SMS).
Jak otrzymać zwrot pieniędzy w Play na kartę?
Aby otrzymać zwrot niewykorzystanych środków, klient będzie musiał złożyć stosowny wniosek (pisemnie, e-mailem, telefonicznie lub w salonie stacjonarnym) w ciągu 30 dni od zmiany operatora lub upływu ważności połączeń przychodzących.
Operator ma prawo pobrać opłatę manipulacyjną za zwrot, aczkolwiek UOKiK zastrzega, że powinna być ona „niewielka” i nie może przekroczyć 20 złotych. Jednocześnie urząd podaje też, że „zwrotowi nie będą podlegały środki powyżej nominalnej kwoty doładowania”.
W ciągu 30 dni pieniądze muszą znaleźć się na wskazanym przez klienta koncie bankowym.
Play komentuje sprawę
Otrzymaliśmy komentarz sieci Play, z którego wynika, że z powyższego rozwiązania będzie można skorzystać dopiero od końca listopada, kiedy całe niezbędne zaplecze dla obsługi klientów w ten sposób zostanie uruchomione:
Jako Play wprowadzamy korzystne dla klientów oferty i rozwiązania. Cieszymy się, że kwestia zwrotu pozostałych środków z doładowań została uregulowana oraz że mamy czas niezbędny na wdrożenie takiego mechanizmu. Klienci ofert na kartę i MIX będą mogli skorzystać z tego procesu pod koniec listopada.