Polska słynie z tego, że niezwykle dynamicznie rozwijają się u nas nowe standardy płatności, również płatności mobilne. Byliśmy jednym z liderów w rozwoju płatności bezstykowych, a teraz intensywnie zwiększamy popularność płatności mobilnych. Z usług Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay i płatności HCE korzysta w Polsce już ponad 3,3 miliona klientów!
To się nazywa dynamiczny wzrost!
Zgodnie z informacjami zebranymi i udostępnionymi przez branżowy serwis Cashless.pl, na koniec czerwca 2020 roku Polacy aktywowali ponad 3,3 miliona kart w systemach płatności mobilnych. Oznacza to wzrost w stosunku do pierwszego kwartału bieżącego roku o 590 tysięcy, a w stosunku do przełomu ubiegłego roku – o 1,4 miliona. Wynik absolutnie imponujący, zwłaszcza że nie uwzględnia danych z kilku bardzo znaczących źródeł.
Płatności mobilne w Polsce: liderem Santander, choć tylko na papierze
Zgodnie z przedstawionymi danymi, płatności mobilne w Polsce urosły znacząco. Najwięcej kart służących do płatności mobilnych aktywowali klienci banku Santander (653,6 tysięcy). Drugie miejsce zajmuje Millenium (619,2 tysięcy), trzecie mBank (581,9 tysięcy), czwarte ING (566 tysięcy), piąte PKO (507,6 tysięcy), a szóste Alior (241,2 tysięcy).
Następne w kolejności banki zebrały już znacznie mniejszą ilość klientów. Spośród mniejszych graczy największą ilością klientów wykorzystujących płatności mobilne może poszczycić się Credit Agricole – 59,5 tysięcy.
Zestawienie obarczone jest kilkoma niedoskonałościami, które w rzeczywistości mogłyby nieco namieszać na liście. Prezentuje liczbę aktywowanych kart w usługach oferujących płatności mobilne, a nie osób, które rzeczywiście skorzystały z płatności mobilnych. Oznacza to, że jedna osoba, która aktywowała zarówno Apple Pay, Google Pay jak i Garmin Pay, będzie w rankingu policzona potrójnie. Nie jest to jednak szczególnie częsty przypadek. Z danych przedstawionych przez mBank wynika, że z Google Pay korzysta 541 tysięcy klientów, którzy dodali do systemu 574,4 tysiące kart.
Jak nietrudno zauważyć – wśród największych graczy zabrakło banku Pekao. Nie oznacza to jednak, że go tam nie ma. Po prostu przedstawiciele Pekao, jak co kwartał, odmówili przekazania danych portalowi Cashless. Jest również spora nieścisłość w danych od mBanku – podane liczby nie zawierają w sobie danych klientów korzystających z Apple Pay. W praktyce oznacza to, że to właśnie mBank jest zdecydowanem liderem płatności mobilnych w Polsce. Z uwagi na brak danych nie możemy jednak określić jego rzeczywistej przewagi.
Fitbicie, gdzie jesteś?!
Pewną ciekawostką w opublikowanych danych jest popularność systemu płatności Fitbit Pay. Dowiadujemy się o niej z danych przekazanych przez mBank. Wynika z nich, że z Fitbit Pay skorzystało…355 klientów, którzy dodali 371 kart. Biorąc pod uwagę sporą bazę klientów banku i to, jak chętnie korzystają chociażby z Google Pay, te nieco ponad 350 osób to bardzo, bardzo niewiele.
Google Pay: idzie nowe
Przy okazji informacji o płatnościach mobilnych warto wspomnieć o Google Pay i nadchodzących zmianach, jakie w najbliższym czasie czekają tą usługę. Firma Google na poważnie podeszła do porządków w ustawieniach swoich aplikacji. Jak donoszą czytelnicy zagranicznych serwisów, zmiany w Google Pay widoczne są już u pierwszych użytkowników.
Czy istotnie z usługi Google będzie się korzystało wygodniej niż dotychczas? Z opinią wstrzymajmy się do czasu, gdy zmiany dotrą do Polski i zweryfikujemy je osobiście.