Koncern FCA pokazał w pełni elektrycznego Fiata 500e. Wygląda dobrze, zapewnia spory zasięg na jednym ładowaniu, ale cena nie należy do zbyt atrakcyjnych.
Fiat 500e – zasięg i osiągi
Nowy, elektryczny Fiat 500e zachował styl poprzednich „pięćsetek” i jak najbardziej może się podobać. Należy mieć jednak na uwadze, że mamy do czynienia z zupełnie nową konstrukcją, która będzie sprzedawana wyłącznie w wydaniu bezemisyjnym.
![](https://www.tabletowo.pl/wp-content/uploads/2020/03/01_3x-New-500.jpg)
Na pokładzie znalazł się zestaw litowo-jonowych akumulatorów o pojemności 42 kWh. Pozwalają one na przejechanie 320 km na pełnym ładowaniu według WLTP. Owszem, nie jest to bardzo duży zasięg, ale powinien w zupełności wystarczyć do poruszania się w mieście, a nawet podczas dłuższych wyjazdów.
FCA podaje, że zaletą jest możliwość szybkiego uzupełnienia energii. Przy korzystaniu z ładowarki o mocy 85 kW, po 5 minutach zyskamy dodatkowe 50 km zasięgu. Natomiast ładowanie do 80% pojemności trwa 35 minut. W przypadku korzystania z domowego gniazdka, będziemy musieli pogodzić z pełnym ładowaniem trwającym około 14 godzin.
![](https://www.tabletowo.pl/wp-content/uploads/2020/03/03_New-500.jpg)
Owszem, nie jest to sportowy samochód, ale oferowane osiągi pozwolą na sprawne poruszanie się w mieście. Silnik generuje moc 87 kW (118 KM), co przekłada się na 9 sekund do pierwszej setki i 3,1 sekundy do 50 km/h. Prędkość maksymalna została ograniczona do 150 km/h.
Fiat 500e – systemy wsparcia i łączność ze światem
Elektryk został wyposażony w szereg systemów, które umożliwiły osiągnięcie 2. poziomu autonomiczności. Fiat 500e to chociażby aktywny tempomat utrzymujący prędkość, a także bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu oraz system kontroli toru jazdy trzymający samochód na środku pasa.
![](https://www.tabletowo.pl/wp-content/uploads/2020/03/21_New-500.jpg)
Dostępna jest jeszcze m.in. funkcja odczytywania ograniczeń ze znaków drogowych, system monitorowania martwego pola, opcja wykrywania zmęczenia u kierowcy i czujniki parkowania 360 stopni.
Fiat 500e to pierwszy model FCA z systemem infotainment UConnect 5, który bazuje na okrojonym Androidzie. Nie zabrakło bezprzewodowej obsługi Apple CarPlay i Android Auto. Interfejs wyświetlany jest na centralnym ekranie o przekątnej 10,25 cala. Użytkownik ma również dostęp do mobilnej aplikacji, która zapewnia zdalny dostęp do najważniejszych informacji, jak zasięg czy pozostały czas ładowania.
![](https://www.tabletowo.pl/wp-content/uploads/2020/03/26_New-500.jpg)
Za specjalną wersję First Edition, która powstanie w liczbie 500 egzemplarzy i zapewni bogate wyposażenie, trzeba będzie zapłacić aż 37 500 euro (około 160 tys. złotych). Ceny pozostałych edycji nie zostały jeszcze ujawnione.
Polecamy również:
Alfa Romeo Giulia – sprawdziłem system infotainment w pięknej Włoszce
źródło: Autokult, materiały prasowe