Nowy zestaw czujników, którym pochwalił się Bosch, może przyspieszyć wprowadzanie funkcji autonomicznych do samochodów. Wykorzystywana jest technologia LiDAR.
Coraz sprytniejsze samochody
Zanim na drogach pojawią się samochody w pełni autonomiczne, to będziemy mieli dostęp do coraz bardziej rozbudowanych funkcji z zakresu wsparcia kierowcy. Chodzi m.in. o parkowanie, poruszanie się w korku czy chociażby utrzymywanie wyznaczonego pasa. Niewykluczone, że już za kilka lat na wybranych, prostych odcinkach drogi (np. autostrada) komputer będzie mógł przejąć stery, a kierowca nie będzie miał obowiązku ciągłego nadzorowania jego pracy.
Wszystkie te zautomatyzowane funkcje w nowych samochodach zawdzięczamy oprogramowaniu, wydajnym komputerom, a także licznym czujnikom. W celu zapewnienia jak największej dawki danych, producenci stawiają na kilka rozwiązań służących do skanowania otoczenia. Najczęściej są to systemy łączące informacje z czujników parkowania, kamer i radarów. Niebawem coraz częściej powinniśmy spotykać również technologię LiDAR.
Daimler i Bosch o krok od wprowadzenia w pełni zautomatyzowanych parkingów
Bosch poinformował, że opracował gotowe do produkcji czujniki LiDAR. Firma zamierza je sprzedawać zainteresowanym producentom samochodów. Dzięki obniżeniu kosztów produkcji, cena ma być dostosowana do rynku masowego. Powinno to pozytywnie przełożyć się na popularyzację technologii LiDAR. Tym bardziej, że Bosch raczej nie może narzekać na liczbę partnerów.
Technologia LiDAR pozwala stworzyć dokładną mapę otoczenia
Bazujące na laserach systemy LiDAR mogą być używane w wyższych poziomach autonomicznej jazdy. Tworzoną one obraz otoczenia w wysokiej rozdzielczości i robią to naprawdę sprawnie. Zebrane dane pozwalają komputerowi na lepsze zrozumienie tego, co dzieje się w pobliżu.
Czujniki Boscha będą pracować zarówno przy bliskich, jak i dalszych odległościach. Firma podaje, że powinny sprawdzić się w mieście, ale również na autostradzie. Nie będą one jednak pracować samodzielnie. Bosch chce wdrażać system oparty na trzech elementach – kamery, radary i lidary. W założeniach powinno to przełożyć się m.in. na wyższe bezpieczeństwo.
Nie dowiedzieliśmy się, kiedy i w jakiej cenie będą dostępne nowe czujniki Boscha. Pozostaje mieć nadzieję, że ich cena będzie faktycznie atrakcyjna dla producentów samochodów. W końcu, jak już wspomniałem, zastosowanie technologii LiDAR może odczuwalnie podnieść możliwości systemów wsparcia i bezpieczeństwa kierowcy.
Bosch nie jest jedynym producentem czujników LiDAR. Firma Luminar chce sprzedawać własne rozwiązanie poniżej 1000 dolarów dla pojedynczego samochodu. Natomiast Waymo ma oferować czujniki za mniej niż 5000 dolarów. Z pewnością przy dużych zamówieniach cena będzie atrakcyjniejsza. Co więcej, rosnąca liczba konkurentów również powinna pozytywnie wpłynąć na spadek cen.
Polecamy również: