Prawdopodobnie będzie możliwa ugoda pomiędzy Facebookiem a FTC, czyli amerykańską Federalną Komisją Handlu. Trwają w tej sprawie negocjacje, lecz pojawiają się nieścisłości ze strony FTC – jej członkowie mają problemy z uzgodnieniem odpowiedniej kary. Zastanawiają się, czy Mark Zuckerberg powinien osobiście odpowiadać za błędy Facebooka dotyczące prywatności.
W 2011 roku serwis społecznościowy zawarł ugodę z FTC, która zobowiązała Facebooka do każdorazowego pozyskania zgody użytkowników serwisu przed wprowadzaniem zmian w regulaminach prywatności. Aktualne postępowanie zostało wszczęte w 2018 roku i obecnie prowadzone jest przez Federalną Komisję Handlu. Dotyczy bezprawnego pozyskania danych 87 milionów użytkowników serwisu Facebook przez firmę Cambridge Analytica, która wykorzystała je w celach marketingowych.
Szacuje się, że nawet, jeśli firma Marka Zuckerberga podpiszę ugodę, to może zostać ukarana wysoką grzywną. Facebook nie wyklucza takiej możliwości i pod koniec kwietnia odłożył 3 miliardy dolarów na pokrycie ewentualnej kary pieniężnej. Dla przypomnienia, w ostatnim kwartale serwis osiągnął przychody na poziomie 15,1 miliarda dolarów.
Najnowsze raporty serwisu The Times wskazują czarny scenariusz, w którym Federalna Komisja Handlu nałoży dużą karę pieniężną – dla przypomnienia dodam, że dotychczasową największą grzywnę w 2012 roku zapłaciło Google w wysokości aż 22,5 miliarda dolarów. Jednakże pojawiają się doniesienia, które sugerują, że członkowie FTC nie mogą dojść do porozumienia w sprawie wysokości kary oraz tego, czy Mark Zuckerberg powinien osobiście odpowiadać za naruszenia w zakresie ochrony danych użytkowników Facebooka. Pojawił się też pomysł nałożenia na prezesa serwisu społecznościowego większego nadzoru zewnętrznego, lecz na razie nie wiadomo, na jakich zasadach miałby on działać.
Joseph Simons, czyli przewodniczący FTC, wraz z dwoma Republikańskimi członkami komisji jest gotowy zatwierdzić ugodę, lecz pozostali członkowie domagają się większej grzywny. Co więcej, istnieje obawa, że jeśli kara będzie zbyt mała, to spadnie wiara społeczeństwa w działania prowadzone przez Federalną Komisję Handlu, zwłaszcza, że w Europie zostały wdrożone bardziej rygorystyczne przepisy.
Źródło: The Verge