Co nas czeka w 2019 roku w segmencie TV?

Nowości i ciekawostki

Jakiś czas temu w Las Vegas odbyły się jedne z największych targów elektronicznych na świecie – CES 2019. Jak co roku, producenci zaprezentowali swoje nowości, które w wielu przypadkach znajdą się niedługo na półkach sklepowych. W segmencie TV tym razem wielkich rewolucji nie było. Niemniej jednak pokazane zostały bardzo ciekawe produkty, rozwiązania oraz nowe serie telewizorów od czołowych firm działających na rynku RTV.

Bez wątpienia motywem przewodnim CES 2019 w segmencie TV było „8K” i „sztuczna inteligencja”. Po zeszłorocznej premierze Samsunga Q900R, kolejni producenci wprowadzają na rynek telewizory w czterokrotnie wyższej rozdzielczości niż 4K/UHD. Pozwolę sobie tym razem pominąć tematykę związaną z rozwiązaniami 8K, gdyż opisywałem to już wcześniej.

LG wprowadza pierwszy telewizor OLED 8K

Pierwszym modelem 8K z matrycą Organic LED Emitting Diode będzie Z9 od LG  Electronics. Na chwilę obecną wiadomo, że TV będzie dostępny w wymiarze przekątnej 88” z udoskonaloną funkcją skalowania obrazu oraz redukcji szumów, pozwalającą na uzyskanie najwyższej możliwej rozdzielczości. Nowa seria OLED na 2019 została oznaczona numerem 9. W porównaniu do ubiegłego roku, na rynku pojawią się analogicznie modele W9, E9 i C9, wyposażone w nowy procesor drugiej generacji Aplha9. Telewizory te mają algorytm deep learning, dzięki któremu „procesor rozpoznaje jakość materiału źródłowego i na tej podstawie dobiera metodę, zapewniającą optymalne wrażenia wzrokowe” – tyle teorii. Czas i testy na pewno zweryfikują możliwości tego oprogramowania.

Ciekawie zapowiada się algorytm, który ma przetwarzać sygnał dwukanałowy na system umożliwiający emisję wielokanałową 5.1. Seria LCD w tym roku będzie nosić nazwę NanoCell TV. W jej skład wejdą m.in. flagowy TV 8K 75” (SM99) oraz serie SM9X i SM8X – jak na razie brak szczegółów odnośnie powyższych modeli. Producent deklaruje, że wszystkie OLED-y oraz wybrane modele LCD będą wyposażone w HDMI 2.1, zgodne z technologią High Frame Rate.

Najistotniejszym wydarzeniem podczas CES 2019 była jednak prezentacja pierwszego rolowanego telewizora – TV Signature OLED R o przekątnej 65”. Jego ekran po złożeniu znajduje się w niewielkiej skrzyni. Odbiornik ma współpracować z AirPlay2 i HomeKit, firmowanymi przez Apple. AirPlay2 zapewni użytkownikom odtwarzanie treści z serwisu iTunes lub innych aplikacji wideo, a także przesyłanie materiałów multimedialnych z urządzeń opartych o system iOS bezpośrednio na telewizor. Gdy OLED R jest zwinięty, może służyć jako zestaw audio z systemem 4.2-kanałowym o łącznej mocy 100W, pozwalającym wykorzystać format Dolby Atmos. Data wprowadzenia oraz cena rolowanego OLED-a nie jest jeszcze znana.

LG SIGNATURE OLED TV R

Aplikacja iTunes Movies & TV Show w modelach TV Samsung

Lider globalnego i polskiego rynku TV – Samsung – zaprezentował modułowe telewizory oparte o technologię microLED, w wersji 75”(prototyp) oraz 219” The Wall. Odbiorniki składają się z segmentów (modułów), które można dowolnie zestawiać, tworząc nieregularne, ciekawe proporcje, np. szerokoekranowe 21:9 lub 16:9. Ekrany microLED zostały pozbawione ramek. The Wall jest z kolei bardzo specyficznym produktem, który zapewne będzie wykorzystywany w przestrzeni komercyjnej – trudno jest bowiem wyobrazić sobie mieszkanie, w którym mógłby zagościć 219” microLED.

Samsung wprowadza aplikację iTunes Movies & TV Show dla Smart TV, umożliwiającą wykorzystywanie multimedialnej biblioteki iTunes oraz iTunes Store. Jest to niewątpliwie duże wydarzenie. Po pierwsze, platforma iTunes Store ma dość dobrą bazę filmów w standardzie 4K HDR. Po drugie, dla wielu użytkowników współpraca Samsunga i Apple może być pewnym zaskoczeniem (firmy wielokrotnie spotykały się na sali sądowej). Usługa będzie dostępna w ponad 100 krajach.

Co ważne, telewizory mają otrzymać możliwość obsługi AirPlay2. Przypomnę, że identyczne rozwiązanie wprowadziło LG Electronics w hi-endowym modelu OLED R. Jednak w przypadku nowości Samsunga, mają one pojawiać się zarówno w topowych modelach z 2019, jaki i zostać zaimplementowane poprzez update systemu w egzemplarzach z 2018 roku.

Samsung MicroLED 75″

Panasonic i nowy OLED

Panasonic to jedna z niewielu firm, które podczas targów CES 2019 nie pokazały seryjnego odbiornika z matrycą o rozdzielczości 8K. Brak również informacji w kwestiach nowego lineupu TV na 2019 rok. Zaprezentowano za to premierowy model z organiczną matrycą GZ2000, który – biorąc pod uwagę wstępną specyfikację – zapowiada się bardzo dobrze. Wydaje mi się, że telewizor stanie się odrębnym produktem w portfolio japońskiego koncernu. Nie będzie on kontynuacją np. najwyższej serii FZ950 z 2018, gdyż w jej miejsce prawdopodobnie pojawi się GZ950 (ale to już moje luźne przypuszczenia).

Ekran do nowego TV jest stworzony na specjalnie zamówienie i przy współudziale inżynierów z Panasonic. W GZ2000 znajdzie się procesor HCX Pro Intelligent. Telewizor ma być kompatybilny z formatami: HDR10+, Dolby Vision, HLG Photo, Dolby Atmos. W urządzeniu ma zostać zamontowany głośnik typu upward-firing (kierujący dźwięk w górę i dedykowany dla Dolby Atmos). Ponadto do budowy systemu audio w urządzeniu wykorzystano mechanizm JENO, dopracowany przez firmę Technics.

Panasonic zapowiedział również, że w nowym odbiorniku pojawi się system operacyjnym My Home Screen 4.0 (w modelach z 2018 była wersja 3.0). Jestem ciekaw, czy zostanie w końcu uaktualniona i zmieniona estetyka opcji TV Guide – czas pokaże. GZ2000 będzie dostępny w 2 rozmiarach: 55” i 65”.

Panasonic GZ2000

Nowy lineup telewizorów  Sony na 2019 rok

Na dzień dzisiejszy najwięcej szczegółów dotyczących najnowszych produktów z segmentu TV na 2019 rok podało Sony. Na pewno wszystkich użytkowników ucieszy informacja, że ten japoński producent deklaruje wprowadzenie w tym roku kompatybilności pomiędzy wybranymi modelami TV, a HomeKit i AirPlay2.

Po zeszłorocznych seriach XF oraz AF, w 2019 przyszedł czas na kontynuację nomenklatury w postaci serii XG i AG, które będą reprezentowane przez XG85, XG90, XG95 oraz AG8 i AG9. Ponadto w ofercie pojawi się seria budżetowa WG (Full HD) oraz model LED ZG9, oferujący rozdzielczość 8K, który będzie dostępny w dwóch rozmiarach: 98” i 85”. Telewizor będzie miał matrycę z 33 milionami pikseli, specjalnie stworzony algorytm, za który będzie odpowiedzialny procesor X1 Ultimate, działający w oparciu o system 8K X-Reality PRO (20-krotnie większy kontrast niż w zwykłych telewizorach LED). ZG9 Master zostanie wyposażony w nową technologię Acoustic Multi‑Audio, która jest podstawą działania systemu Sound-from-Picture Reality, umożliwiającego dokładne rozmieszczenie dźwięku przy użyciu dwóch przednich, dwóch dolnych i dwóch górnych głośników. Jestem bardzo ciekaw, jak sprawdzi się system podczas codziennej eksploatacji TV. Sony deklaruje, że w modelu ZG9 w niedługim czasie zostanie wprowadzona aktualizacja, umożliwiająca wsparcie Dolby Atmos i HDMI 2.1.

Lineup telewizorów OLED-owych od Sony na rok 2019 będzie składał się z: AG8 (65”, 55”) oraz AG9 (77”, 65”, 55”) serii Master. Ze wstępnych informacji wynika, że odbiorniki zostaną poddane lekkiej modyfikacji (np. zmieniony typ podstawy) w porównaniu do zeszłorocznych modeli (AF8, AF9). Porównując parametry AG9 z niedawno recenzowanym przeze mnie AF9, dochodzę do wniosku, że w nowym modelu zostaną wprowadzone tylko małe modyfikacje. Niewątpliwie AF9 jest bardzo udanym modelem, stąd pewnie producent zdecydował się jedynie na kosmetyczne poprawki. W OLED-ach z 2019 natomiast pojawi się m.in. Sound-from-Picture Reality oraz obsługa materiałów IMAX Enhanced (dostępna również np. w ZG9, XG95, XG90).

Sony ZG9 Master

Telewizorem, który będzie najwyższym modelem w kategorii LED japońskiego producenta, jest XG95 w 85″, 75″, 65″ i 55” oraz XG90 tylko w przekątnej 49”. Cała seria XG95 zapowiada się bardzo przyzwoicie. Telewizory zostaną wyposażone w matrycę z podświetleniem Full Array (tylne podświetlenie) oraz lokalnym przyciemnieniem (wygaszenie), Acoustic Multi-Audio z rozmieszczającymi dźwięk głośnikami wysokotonowymi (foto poniżej) i systemem Sound-from-Picture Reality. Dodatkowo otrzymamy zgodność z formatami Dolby Vision i Dolby Atmos oraz procesor obrazu X1 Ultimate, wykorzystywany np. w AF9, AG9. Ponadto, jak już wspomniałem, Sony wprowadzi do oferty w 2019 serie XG85 i WG6, o których szerzej będę pisał, gdy pojawią się na polskim rynku.

Sony XG95 , Acoustic Multi-Audio

Chińskie marki TV z matrycami Quantum Dot

Podczas targów swoje nowości prezentowali również m.in. chińscy producenci: TCL oraz Hisense. Dla większości polskich konsumentów to firmy nieistotne, odgrywające drugorzędną rolę na rynku RTV. Nic bardziej mylnego, obie korporacje znajdują się w pierwszej piątce producentów TV, mających największą globalną sprzedaż telewizorów. Produkty TCL można znaleźć na polskich półkach sklepowych (m.in. Media Expert, partnera Tabletowo), choć nie należą one do najczęściej kupowanych. Warto przypomnieć, że powyższe dwie chińskie firmy wraz z Samsung tworzą QLED Alliance.

Hisense na CES 2019 pokazał m.in. telewizory z matrycami Qunatum Dot H9F, U9F, model ULED (Ultra LED) z systemem Roku. Chiński konkurent TCL zaprezentował model 8K (75”) z matrycą QLED, systemem Android TV, charakteryzujący się tylnym podświetleniem, wsparciem Dolby Vision i Atmos. Odbiornik ma przednią listwę dźwiękową, sygnowaną marką Onkyo. Co ważne, X10 będzie dostępny w Europie. Na rynek Ameryki Północnej telewizor zamiast systemu Android TV zostanie wyposażony w Roku i będzie nosił nazwę – TCL Roku TV 8 Serie w 75”.

TCL X10

Czy więcej zawsze oznacza lepiej?

Zapewne już za parę tygodni zaczną pojawiać się bardziej konkretne informacje o nowych telewizorach, które wkrótce trafią także do polskich sklepów. Producenci przedstawią pełne portfolio produktowe wraz ze szczegółowymi specyfikacjami. Jedno jest pewne: spektakularnych nowości w 2019 nie będzie, choć na rynku zadebiutuje kilka godnych uwagi modeli. Duża część telewizorów zostanie prawdopodobnie poddana małym, kosmetycznym modyfikacjom.

Trendy w branży odbiorników od lat są niezmienne – m.in.: większa rozdzielczość, większe przekątne, sztuczna inteligencja. Podsumowując, konsumenci otrzymają w tym roku szerszą ofertę urządzeń z matrycami o rozdzielczości 8K. Dla większości z nas niestety te produkty będą nieosiągalne ze względu na wysoką cenę. Implementacja przez niektórych producentów w swoich urządzeniach rozwiązań Apple: AirPlay2 oraz HomeKit, może odgrywać istotną rolę podczas wyboru telewizora przez użytkowników systemu iOS.

Na koniec mała dygresja: patrząc obiektywnie na ofertę producentów TV, dochodzę do wniosku, że polscy dostawcy (telewizyjni, internetowi) nie są w stanie umożliwić odbiorcom wykorzystania w pełni potencjału już obecnych telewizorów. Większą wartością dla nas – konsumentów – byłaby z pewnością poprawa jakości sygnału, wyższa rozdzielczość (telewizje kablowe, platformy cyfrowe), szersza, bogatsza baza materiałów 4K, HDR (VOD) niż kolejne nowości z rynku RTV.