Gdyby nie boom na tablety, Tabletowo nigdy by nie powstało. To jednak zamierzchłe czasy, bowiem obecnie sytuacja nie wygląda już tak różowo. Sprzedaż tych urządzeń sukcesywnie spada od piętnastu (!) kwartałów i nic nie wskazuje na to, aby (przynajmniej w najbliższej przyszłości) coś się zmieniło w tej kwestii.
To nie jest tak, że winni temu są sami producenci. Wielu z nich nadal wypuszcza na rynek nowe tablety, lecz z pewnych powodów nie cieszą się już one tak dużą popularnością, jak jeszcze kilka lat temu. Za największego „zabójcę” tych urządzeń uważa się smartfony, a konkretniej ich stale rosnące wyświetlacze – mając do dyspozycji ponad 6-calową powierzchnię, użytkownicy odczuwają coraz mniejszą potrzebę korzystania z tabletów.
Jak wynika z szacunków IDC, w trzecim kwartale 2018 roku do rąk klientów trafiło 36,4 miliona tabletów, co oznacza spadek o 8,6% rok do roku. 31,6 miliona to „klasyczne” tablety, natomiast 4,8 miliona to urządzenia, zwane hybrydami, czyli z odłączaną klawiaturą. Co ciekawe, w obu obszarach odnotowano spadek sprzedaży (o – odpowiednio – 7,9% i 13,1%), chociaż jeszcze nie tak dawno rozwiązania typu 2w1 cieszyły się coraz większą popularnością wśród użytkowników.
W trzecim kwartale 2018 roku najwięcej tabletów sprzedało Apple – 9,7 miliona. Zdaniem analityków z IDC niemało przyczynił się do tego odświeżony iPad ze wsparciem dla Apple Pencil, który również wśród naszych Czytelników uważany jest za najlepszą propozycję w segmencie 1500-2000 złotych. Na drugim miejscu znalazł się Samsung ze sprzedażą na poziomie 5,3 miliona, zaś na trzecim Amazon, który w okresie od lipca do września 2018 roku dostarczył do rąk klientów 4,4 miliona urządzeń.
Wszyscy ww. odnotowali jednak spadki rok do roku: Apple o 6,1%, Samsung o 11,4%, a Amazon o 0,4%. Nie inaczej jest zresztą w przypadku producenta, który znalazł się na piątym miejscu. Mowa tu o Lenovo, które w trzecim kwartale 2018 roku sprzedało 2,3 miliona tabletów, co jest wynikiem aż o 24,5% gorszym niż rok temu.
Jedynym producentem, któremu udało się zwiększyć sprzedaż rok do roku jest Huawei. Od lipca do września 2018 roku sprzedał on 3,2 miliona tabletów, czyli o 7,1% więcej niż w trzecim kwartale 2017 roku. Wzrost nie jest szczególnie wielki, ale patrząc przez pryzmat wyników konkurencji, i tak jest to wystarczający powód do radości.
„Wielka piątka” w trzecim kwartale 2018 roku zgarnęła dla siebie prawie 70% całego rynku tabletów. Zdaniem Jitesh Ubrani z IDC wynika to z faktu, że pozostali gracze albo traktują ten segment po macoszemu, albo po prostu się z niego wycofali.
Źródło: IDC