Czasami można zacząć się zastanawiać, jaka przyszłość czeka tablety. Ich sprzedaż sukcesywnie spada i albo wkrótce całkowicie odejdą do lamusa, albo za kilka lat będzie korzystać z nich zaledwie garstka użytkowników, gdyż większość sięgnie po rozwiązania hybrydowe. Na obecną chwilę nie zapowiada się, aby ten trend odwrócił się o 180 stopni.
Analitycy bowiem przewidują, że w pierwszym kwartale 2016 roku sprzedanych zostanie 46,65 milionów tabletów, czyli o 28,6% mniej względem poprzednich trzech miesięcy oraz o 8,6% mniej w porównaniu z analogicznym okresem sprzed roku (czyli Q1 2015). W tym czasie na rynek trafi 9,8 milionów iPadów, 21,5 miliona tabletów „markowych” producentów oraz 15,4 milionów od tzw. no name’ów. Wszystkie trzy grupy odnotują spadki w stosunku do poprzedniego kwartału o – odpowiednio – 39,1%, 25,9 oraz 24,1%.
Udziały pośród poszczególnych graczy w pierwszym kwartale 2016 roku mają rozkładać się następująco:
Apple | 21% |
Samsung | 14% |
Lenovo | 7,2% |
Amazon | 5,8% |
Huawei | 4% |
Asus | 2,7% |
Microsoft | 2,6% |
TCL | 2,6% |
LG | 1,8% |
Acer | 1,2% |
Inni | 37,1% |
Jeśli natomiast chodzi o popularność tabletów ze względu na przekątną ekranu, to analitycy szacują, że udziały poszczególnych grup zostaną podzielone w następujący spośob:
7 cali | 35,4% |
7,9 cali | 13,8% |
8.x cali | 6,1% |
9.x cali | 23,8% |
10.x cali | 10,1% |
11 i więcej cali | 10,8% |
Dosyć zaskakująco dużą popularnością mogą cieszyć się najmniejsze, czyli 7-calowe tablety. Dopiero na drugim i trzecim miejscu znalazły się – wydawać by się mogło – obecnie dla większości optymalne, urządzenia z – odpowiednio – 9.x- oraz 7,9-calowymi wyświetlaczami.
Analitycy twierdzą, że w pierwszym kwartale 2016 roku największym „przegranym” będzie Apple, które po raz pierwszy w swojej historii sprzeda tak mało iPadów i jednocześnie zanotuje tak ogromne spadki (39,1% względem poprzedniego kwartału i 20% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, czyli Q1 2015). Jednak mimo wszystko wciąż pozostanie liderem na rynku. Pytanie tylko jak długo, przy tak niekorzystnej tendencji spadkowej, utrzyma się na pierwszym miejscu.
*Na zdjęciu wyróżniającym iPad Pro
Źródło: DigiTimes