Tablety z Androidem cieszą się rosnącą popularnością (także w Polsce), ale dedykowanych lub zoptymalizowanych dla nich aplikacji wciąż brakuje. Jak wynika z raportu przygotowanego przez amerykańską firmę analityczną Canalys, w sklepie Google Play nie ma 30% spośród 50 najpopularniejszych w pierwszej połowie 2013 roku aplikacji na iPada, a kolejne 18% z nich nie zostało dostosowane do dużych ekranów.
Są to suche i dość niedokładne dane. Podczas badań wzięto pod uwagę 50 darmowych i płatnych aplikacji popularnych wśród użytkowników iPadów w Stanach Zjednoczonych. Zapomniano jednakże o pewnym dość istotnym fakcie: wiele z nich zostało zaprojektowanych z myślą o iPadzie przez programistów niezależnych, szukających pewnego zarobku lub oferującą funkcjonalność charakterystyczną dla systemu iOS (np. aplikacja do wysyłania zdjęć przez Bluetooth, bezprzewodowy menedżer plików, latarka itp). Ponadto, na każdą oficjalnie niedostępną aplikację w Google Play przypadają dwa lub trzy zamienniki o identycznych lub zbliżonych możliwościach. Nie bez znaczenia jest także wczesna faza rozwoju rynku tabletów. Podczas gdy iPad dominuje od przeszło trzech lat, „dachówki” z Androidem zaczęły zdobywać serca klientów zaledwie rok temu (z chwilą udostępnienia systemu w wersji 4.0.4).
Programiści nie będą tworzyć aplikacji na tablety, jeśli nie dostrzegą zainteresowania ze strony ich właścicieli. Zbudowanie pomostu między twórcami a użytkownikami jest zadaniem należącym do Google. Chcąc poprawić sytuację i przyspieszyć wzrost popularności „dachówek” z Androidem, internetowy gigant powinien skupić się na dostosowaniu interfejsu i działania sklepu Google Play do 7-, 8- i 10-calowych ekranów, a także przeprowadzić kampanie mające na celu wyróżnić najciekawsze aplikacje dla tabletów (co zostało zrobione, ale w niewystarczającym stopniu) i zachęcić programistów do ich pisania.
Na zakończenie podzielę się pewnym spostrzeżeniem. Na co dzień korzystam z telefonu i tabletu z systemem Android w wersji 4.2.2/4.1 Jelly Bean i nigdy nie znalazłem się w sytuacji, w której w Google Play zabrakłoby aplikacji o wymaganej przeze mnie funkcjonalności. Moje ulubione programy nie tylko oferują szeroką paletę możliwości, ale także wyglądają dobrze zarówno na 5-calowym smartfonie, jak i 10-calowym tablecie. W nieprzebranych zasobach Google Play znajduje się ponad milion aplikacji. Jak wiele z nich jest niedostępnych na iOS?
via BGR