eSIM to trudny temat dla operatorów. Coraz więcej smartwatchy, a nawet smartfonów (tak jak nowe iPhone’y) dysponuje odpowiednią technologią, która mogłaby być wykorzystana przez sieci komórkowe. Żeby tak się jednak stało, musi być spełniony jeszcze jeden warunek: powszechne wprowadzenie eSIM musi być opłacalne, a dostępne technologie – ujednolicone.
Skąd w ogóle ten temat? Wczorajsza konferencja Apple, jeśli mogła czymś zaskoczyć, to tym, że nowe iPhone’y mają Dual SIM. Co prawda nie tradycyjny, ale zawsze – w każdym z modeli z pomocą pierwszej karcie SIM przychodzi eSIM. Pojawiły się więc pytania, kiedy ten standard zawita do Polski? Wydawałoby się przecież, że jesteśmy dość chętni na wypróbowywanie tego typu nowinek.
Cóż, sytuacja wygląda nieco inaczej niż w wypadku płatności bezprzewodowych Google Pay czy Apple Pay, które przyjęły się bardzo dobrze i na stałe zadomowiły się w naszym kraju. Tu najwięcej do powiedzenia mają operatorzy, dla których dodatkowe wysiłki, nakład czasu i wprowadzenie zmian muszą przedstawiać wartość inwestycyjną. Istnieją też bariery czysto technologiczne i legislacyjne, które rzekomo na ten moment uniemożliwiają powszechne wprowadzenie eSIM-ów, które różnią się od siebie w różnych aspektach, w zależności od producenta sprzętu.
Jako pierwszy o eSIM w Polsce wypowiedział się Wojciech Jabczyński, który zdradził na Twitterze, że Orange planuje wprowadzić ten standard jeszcze w tym roku.
Pytanie, którego przy premierze nowych iPhone’ów nie dało się uniknąć – eSIM. Pracujemy nad tym i planujemy wprowadzić taką możliwość jeszcze w tym roku.
— Wojtek Jabczyński (@RzecznikOrange) September 12, 2018
Na pytania o eSIM nie mógł pozostać głuchy rzecznik Play. Marcin Gruszka postarał się nawet nagrać film, w którym wyjaśnia, dlaczego w tym momencie sieć nie pracuje nad wdrożeniem tego standardu.
https://youtu.be/UpBUsCFPlvc
Przemek Pająk ze Spider’s Web uzyskał w tej sprawie komentarz Łukasza Krzeski z Plusa:
„Jeśli chodzi o eSIM weryfikujemy technicznie i oceniamy biznesowo możliwość wdrożenia autoryzacji urządzeń bazujących na eSIM, zarówno konsumenckich jak i m2m.”
Konrad Mróz z T-Mobile wypowiedział się w podobnym tonie:
„eSIM znajduje się w naszej sferze zainteresowań i pracujemy nad jego wdrożeniem. Konkretnej daty wdrożenia nie chcemy jeszcze zdradzać, ale na pewno z wyprzedzeniem o tym poinformujemy.”
Jak więc widać, operatorzy są w tej kwestii dość ostrożni. Najbardziej odważne stanowisko zajął Orange, który zamierza poradzić sobie z tematem eSIM do końca roku. Być może polski oddział firmy będzie mógł skorzystać z doświadczenia Francuzów, którzy wprowadzenie eSIM mają już za sobą. Na pewno więcej szczegółów uzyskamy w miarę zbliżania się grudnia.
źródło: Rzecznik Orange, Rzecznik Play, Spider’s Web