Facebook

Facebook zapowiedział walkę z wprowadzaniem użytkowników w błąd

... czyli jak Mark Zuckerberg próbuje naśladować Google

O tym, że Google rozpoczął walkę z wprowadzaniem użytkowników w błąd, informowaliśmy już w piątek. Fact Check, bo tak nazywa się nowa usługa giganta z Mountain View, ma trafić do Polski już wkrótce. Facebook nie pozostaje w tyle i oficjalnie zapowiedział walkę z wprowadzaniem użytkowników w błąd. A jak planuje to zrobić?

Nie muszę chyba nikomu przypominać, że Facebook jest miejscem „spotkań” wielu ludzi młodych. Także tych, którzy nie ukończyli jeszcze 13 roku życia, a mimo to korzystają z niebieskiego portalu społecznościowego. Przekłada się to na fakt, że dzieło życia Marka Zuckerberga jest przesycone różnego rodzaju łańcuszkami, „wirusami” i informacjami, które można określić zbiorczo – fake news. Są to oczywiście takie wiadomości, które siląc się na rzeczywiste brzmienie, próbują wymusić na swoich czytelnikach kliknięcie w dany link.

W przypadku Facebooka jest to o tyle niebezpieczne, że dany post jest udostępniany dalej i szerzy się szybciej, niż moda na sojowe latte wśród Instagramowych hipsterów. Wiąże się to często z publikowaniem przepełnionych skryptami linków bez wiedzy klikającego. Spokojnie, już jest na to odpowiedź. Całość została zobrazowana na przykładzie pani o imieniu Angela, ale nie w tym rzecz. Facebook po prostu nie chce, aby szerzono na nim błędne informacje. No, to jak zamierza z tym walczyć?

Facebook rozpoczął walkę z fake news

Portal Marka Zuckerberga chce się skupić przede wszystkich na edukowaniu swoich użytkowników o fałszywych wiadomościach. Póki co, udostępnił na kilka dni widoczną na powyższym obrazku notkę. Szkoda, że tylko w 14 państwach świata, ale pojawiła się obietnica, że wkrótce będzie tego więcej.

Czy Facebook robi dobrze, chcąc przestrzec swoich użytkowników przed fake news? Oczywiście, że tak. Ale czy zrobi to skutecznie? Myślę, że niekoniecznie.  Udostępnienie informacyjnego artykułu „Wskazówki, jak wykryć fałszywe informacje” to tak naprawdę bardzo niewiele.

Wskazówki, jak uniknąć fake news - Facebook

Podsumowując – sprawa wygląda tak, że Facebook postanowił dołączyć do Google w walce z rozprzestrzenianiem treści wprowadzających użytkowników w błąd. Gigant z Mountain View będzie oznaczać artykuły, które zawierają niepotwierdzone informacje, a portal społecznościowy… zachęca ludzi do przeczytania artykułu informacyjnego. Osobiście nie wróżę temu pomysłowi zbyt dużej skuteczności – bo sklecenie i opublikowanie kilkunastu zasad w dziedzinie rozsądnego użytkowania serwisu to trochę za mało, żeby „walczyć” z fake newsami. Ale zawsze jest nadzieja, że się mylę.

źródła: BGR, Facebook Newsroom, Stocksnap