Większość obserwatorów rynku nie spodziewała się, że Apple tak dobrze poradzi sobie w czwartym kwartale 2016 roku. Tymczasem okazuje się, że koncern z Cupertino pokonał nawet swojego największego rywala, Samsunga, i sprzedał w ostatnich trzech miesiącach 2016 roku najwięcej smartfonów.
Od początku roku Apple musiało mierzyć się z malejącym popytem na iPhone’y. Przez trzy pierwsze kwartały 2016 roku odnotowywano bowiem same spadki. W dodatku spora część osób spodziewała się, że ostatnie trzy miesiące nie będą wcale lepsze, ponieważ powszechnie uważano, że iPhone’y 7 i 7 Plus oferują zbyt mało nowości, aby klienci ustawiali się po nie w kolejkach. Co więcej, to ostatnie zasugerował nawet sam producent, kiedy zadeklarował, że nie poda wyników za tzw. weekend otwarcia.
Tymczasem okazuje się, że Apple ponownie odnotowało rekordowy pod względem sprzedaży kwartał. W okresie od października do listopada 2016 roku klienci kupili bowiem łącznie 78,3 milionów iPhone’ów. Tym samym koncern z Cupertino pokonał swojego największego rywala, czyli Samsunga, i zyskał miano największego producenta smartfonów na świecie w czwartym kwartale 2016 roku.
Koreańczycy w tym samym okresie sprzedali 77,5 miliona urządzeń. Dla porównania, w analogicznym okresie w 2015 roku było to 81,3 miliona. Za taki stan rzeczy obwinia się przede wszystkim wycofanie z rynku Galaxy Note 7. Nie potrafił go zrekompensować nawet utrzymujący się na wysokim poziomie popyt na Galaxy S7 i Galaxy S7 Edge, które – siłą rzeczy – pozostały jedynymi flagowcami w ubiegłym roku.
Huawei w czwartym kwartale 2016 roku sprzedał z kolei 44,9 (SA) lub 45,4 (IDC) milionów smartfonów, co dało mu 10% udział w rynku. Warto zauważyć, że po raz pierwszy jest on dwucyfrowy, a to oznacza, że marka rzeczywiście sukcesywnie rośnie w siłę i dostarcza do rąk klientów coraz więcej urządzeń (szczególnie w Europie).
Czwarte miejsce w rankingu największych producentów smartfonów w czwartym kwartale 2016 roku przypadło Oppo, dzięki temu, że udało mu się w tym okresie sprzedać 29,5 (SA) lub 31,2 (IDC) milionów smartfonów. Nie można tu pominąć faktu, że jest to aż o 99% (SA) lub nawet 116,6% (IDC) więcej niż w Q4 2015.
Vivo również świetnie sobie poradziło w czwartym kwartale 2016 roku. Dostarczyło bowiem do rąk klientów 25,6 (SA) lub 24,7 (IDC) milionów smartfonów, czyli mniej więcej dwa razy więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Jak widać, BBK Electronics, czyli firma-matka Oppo i Vivo dba o to, aby jej dwójka „podopiecznych” rozwijała się w podobnym tempie.
Przy okazji warto dodać, że w czwartym kwartale sprzedano łącznie 438,7 (SA) lub 428,5 (IDC) milionów smartfonów (6,9% [IDC] lub 8% [SA] więcej niż w Q4 2015), natomiast przez cały 2016 rok blisko 1,5 miliarda (co oznacza wzrost o 2,3% [IDC] lub 3% [SA] rok do roku).
Jeżeli zaś chodzi o „wielką piątkę”, to Samsung dostarczył do rąk klientów łącznie 309,4 (SA) lub 311,4 (IDC) milionów smartfonów, Apple 215,4 (SA, IDC) milionów, Huawei 138,8 (SA) lub 139,3 (IDC) milionów, Oppo 84,6 (SA) lub 99,4 (IDC) milionów, a Vivo 71,9 (SA) lub 77,3 (IDC) milionów.
Jeżeli zaś chodzi o prognozy na 2017 rok, to analitycy z IDC spodziewają się sporego wzrostu sprzedaży iPhone’ów oraz znacznego zwiększenia popytu na smartfony w krajach Bliskiego Wschodu i Afryki oraz Ameryki Łacińskiej.
Źródło: Strategy Analytics, IDC