Pierwszy kwartał 2016 roku nie był zbyt udany dla Apple. Jego system operacyjny tracił udziały na wszystkich badanych rynkach (Stany Zjednoczone, zurbanizowane Chiny i Wielka Piątka w Europie), a nowych użytkowników zyskiwał tylko Android. W ostatnim trymestrze role się jednak odwróciły – klienci znów bardzo chętnie zaczęli sięgać po iPhone’y. Wyjątkiem są tylko Chińczycy.
W Stanach Zjednoczonych iPhone’y stanowiły łącznie 31,8% wszystkich smartfonów, sprzedanych w drugim kwartale 2016 roku. Jest to wynik o 1,3 punktu procentowego lepszy, niż Apple osiągnęło w analogicznym okresie rok wcześniej. Android za to nieco stracił w USA w ostatnich trzech miesiącach. Bo choć wciąż był to najchętniej wybierany system operacyjny i na sprzęt z tym OS-em zdecydowało się 65,5% klientów, to jest to wynik słabszy o 0,6 p.p. niż w Q2 2015.
Ciekawie wygląda też TOP3 najpopularniejszych smartfonów w drugim kwartale 2016 roku w Stanach Zjednoczonych. Pierwsze miejsce przypadło iPhone’om 6S i 6S Plus – 15,1%. Wcale nie gorzej poradziły sobie Samsungi Galaxy S7 i Galaxy S7 Edge – 14,1%. Trzeci w kolejności jest iPhone SE – 5.1%. Analitycy zaznaczają, że to właśnie dzięki dużej popularności tego ostatniego Apple udało się powrócić na ścieżkę wzrostu.
W większości krajów Wielkiej Piątki w Europie iOS również poprawił swoją pozycję. W drugim kwartale 2016 roku w Wielkiej Brytanii klienci najchętniej wybierali iPhone’a SE (9,2%) oraz iPhone’a 6S (9,1%). Dzięki temu udziały systemu operacyjnego Apple w tym kraju wzrosły o 3,1 p.p. do 37,2%. Podobnie sytuacja wyglądała w Niemczech, z tym, że był to pierwsza hossa od pierwszego kwartału 2015 roku! We Francji, w Q2 2016, iPhone’y stanowiły 20,2% wszystkich sprzedanych od kwietnia do czerwca smartfonów.
I mimo że małe spadki zaobserwowano w Hiszpanii i Włoszech, to biorąc pod uwagę całą ww. piątkę, iOS zyskał 0,7 p.p w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. W drugim kwartale 2016 roku iPhone’y stanowiły 18,2% wszystkich sprzedanych smartfonów w krajach Wielkiej Piątki w Europie.
Jedynym rynkiem, na którym iOS ponownie zanotował spadek, są zurbanizowane Chiny. W drugim trymestrze 2016 roku iPhone’a wybrało 17,9% klientów, podczas gdy w Q2 2015 było to 19,7%. Przez to Apple spadło na trzecią pozycję, zaraz za Huawei (25,7%) i Xiaomi (18,5%). Co ciekawe, w tym okresie iPhone’y 6S i 6S Plus były najlepiej sprzedającymi się smartfonami, jednak z uwagi na dużą konkurencję, nie uchroniło to iOS od spadku. Tutaj nic nie zdziałał iPhone’a SE, ponieważ sięgnęło po niego tylko 2,5% użytkowników.
Na koniec analitycy podają ciekawą informację: biorąc tylko pod uwagę tylko klientów Apple, okazuje się, że 49% Amerykanów i 51% Chińczyków jest w posiadaniu iPhone’a 5S lub jeszcze starszego modelu. Oznacza to, że naprawdę sporo osób może jeszcze sięgnąć po iPhone’a SE. Albo po najnowsze iPhone’y, które zostaną zaprezentowane na początku września.
Źródło: Kantar Worldpanel