Żyjemy w naprawdę fascynujących czasach: byliśmy świadkami, jak smartfony zastąpiły klasyczne telefony, a niedawno na naszych oczach chińskie marki wyrosły na prawdziwych gigantów, spychając z piedestału wielu starych wyjadaczy, takich, jak HTC czy Sony. Wkrótce możemy zobaczyć coś jeszcze ciekawszego: zaciętą walkę pomiędzy największymi z Państwa Środka. Na podium robi się bowiem coraz ciaśniej.
W zeszłym roku to Huawei był największym wygranym, osiągając wzrost na poziomie 40% (w porównaniu z 2014 rokiem), dzięki sprzedaży blisko 110 milionów smartfonów. W tym roku ma być jeszcze lepiej – szacuje się, że do rąk klientów trafi łącznie 140 milionów urządzeń, co oznacza wzrost o kolejne 30%.
I o ile w pierwszej trójce na razie nie zanosi się na większe zmiany, to pozostałe dwa miejsca w TOP 5 już niedługo mogą na dobre zmienić właścicieli. Aktualnie, według wielu zestawień, należą one do Lenovo i Xiaomi (w różnej konfiguracji). Niektórzy natomiast przypisują je Oppo i Vivo i to właśnie te marki mogą na nich się zagnieździć.
Już jakiś czas temu słyszeliśmy, że ich wzrosty sprzedaży są imponujące. Trend ten najwyraźniej się utrzymuje i teraz szacuje się, że w 2016 roku do rąk klientów może trafić nawet 78 milionów smartfonów Oppo i 66 milionów Vivo, czyli aż o 40% więcej niż jeszcze rok wcześniej.
W Chinach rośnie jeszcze jeden potentat – LeEco (dawn. LeTV). W 2015 roku sprzedał on 5 milionów smartfonów. Według prognoz, w tym roku do rąk klientów ma trafić już 20 milionów urządzeń, co oznacza wzrost aż o 300%! Niedawno podobny skok zaliczyło Meizu i jak widać, LeEco zaraz zacznie deptać mu po piętach. Pomoże mu w tym nabycie kolejnych akcji Coolpada – marka ma zamiar wykorzystać kanały sprzedaży tego ostatniego do dystrybucji swoich propozycji.
Jeśli natomiast chodzi o marki rodem z Tajwanu, to świętować może tylko Asus. Szacuje się, że w tym roku sprzedaż wzrośnie o 34% w porównaniu z rokiem ubiegłym i osiągnie poziom 21,5 miliona smartfonów (versus 16 milionów w 2015 roku).
Zupełnie odwrotną sytuację mamy w przypadku HTC. Ten koncern zanotuje kolejny spadek – z 18 do 13 milionów urządzeń, czyli o prawie 27%. Szacuje się również, że tegoroczny flagowiec, HTC 10, znajdzie jedynie milion nabywców.
*Na grafice wyróżniającej Oppo F1
Źródło: TrendForce