Wiadome jest, że Samsung i Apple zajmują – odpowiednio – pierwsze i drugie miejsce pod względem liczby sprzedawanych smartfonów. Jak jednak wygląda sytuacja w poszczególnych państwach – odpowiedź na to pytanie przynosi nam raport przygotowany przez DeviceAtlas.
Autorzy zbadali, jakie marki cieszą się największym powodzeniem w Australii, Indiach, Japonii, Nigerii, Stanach Zjednoczonych, Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii oraz Wielkiej Brytanii. Potrzebne dane o urządzeniach zebrali, gdy mieszkańcy ww. krajów odwiedzali różne strony internetowe.
Na poniższych wykresach zestawiono ze sobą pozycję smartfonów Apple i Samsunga, czyli dwóch największych producentów oraz konkurentów na świecie. Pojedynek wygrywają (tylko) jednym punktem Amerykanie – ich urządzenia cieszą się większym powodzeniem w Australii, Japonii, Stanach Zjednoczonych, Francji, Niemczech oraz Wielkiej Brytanii. Warto jednak zauważyć dwie istotne rzeczy: w Niemczech różnica pomiędzy oboma producentami jest najmniejsza (wręcz niezauważalna), za to w Japonii Samsung przegrał z Apple z kretesem. Sporą przewagę mają też Amerykanie w Australii, Stanach Zjednoczonych, Francji i Wielkiej Brytanii.
Smartfony Koreańczyków są natomiast bardziej popularne w Indiach, Nigerii, Włoszech i Hiszpanii. Jednak ich przewaga nad konkurentem nie jest już tak spektakularna, jak ma to miejsce w drugą stronę. Urządzenia Samsunga pracują przede wszystkim pod kontrolą systemu operacyjnego Android, zaś te od Apple na iOS, więc zebrane tu dane pokrywają się tymi o popularności każdego z OS-ów w poszczególnych krajach.
Przy okazji badacze zebrali informacje o popularności poszczególnych modeli iPhone’ów i Samsungów. Jednak w przypadku tego drugiego portfolio jest tak rozbudowane, że skupiono się tylko na sześciu smartfonach: Galaxy S III, Galaxy S4, Galaxy S5, Galaxy S6/S6 Edge i Galaxy Note 3.
Jeśli chodzi o iPhone’y, to zdecydowanie na prowadzenie wysuwa się piąta generacja (5 i 5S). Drugie miejsce zajmują iPhone’y 6 i 6S, trzecie (z wyjątkiem Japonii i Stanów Zjednoczonych) iPhone’y 4 i 4S, natomiast czwarte (z wyjątkiem Japonii i Stanów Zjednoczonych) iPhone’y 6S i 6S Plus. Widać też, że najmniej użytkowników jest w Indiach i Nigerii, co specjalnie nie dziwi.
Jak wspomniałem wcześniej, w przypadku Samsunga zestawiono tylko sześć modeli z serii Galaxy. Najwięcej można zauważyć użytkowników zeszłorocznego flagowca, czyli Galaxy S5, przede wszystkim w Australii, Stanach Zjednoczonych, Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Niestety, są to „bastiony” Apple, więc smartfon z Androidem niestety mimo wszystko „ginie” wśród iPhone’ów.
Warto jeszcze przypatrzyć się kilku innym producentom: Sony, HTC, LG i Motoroli, mimo że ich udziały zamykają się w najlepszym przypadku w 10%. W tym zestawieniu liderem jest (o dziwo) Sony – zajmuje on pierwszą lokatę w 6 z 10 krajów: Australii (ex aequo z HTC), Japonii (gdzie dosłownie miażdży konkurencję, ale w tym przypadku nie ma się co dziwić – w końcu stamtąd pochodzi ta marka), Francji, Niemczech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.
LG lepiej radzi sobie za to w Stanach Zjednoczonych (przyczynił się do tego na pewno sukces modelu G4) i we Włoszech. HTC wygrywa natomiast w Nigerii, zaś w Indiach Motorola. Co ciekawe, tylko tam ta marka cieszy się taką popularnością.
Przyznam, że również i tym razem jestem zaskoczony danymi zebranymi przez zespół z DeviceAtlas. Nie spodziewałem się takiej popularności smartfonów od Sony. Jednak wygląda na to, że mimo wszystko nie jest ona jeszcze na tyle wysoka, aby Japończycy mogli przezwyciężyć doskwierające im od dłuższego czasu problemy.
Źródło: DeviceAtlas