Nadeszła chwila, na którą wszyscy czekaliśmy. Oficjalnie zaprezentowano najnowszy, czterordzeniowy, układ Nvidia Tegra 3 „Kal-El”. Jednostka różni się od poprzedniej generacji, Tegry 2, znacznie większą wydajnością i mniejszym poborem energii.
Dzięki specjalnej, opatentowanej przez Nvidię, technologii zmiennego przetwarzania symetrycznego vSMP (Variable Symmetric Multiprocessing), uzyskano możliwość stworzenia piątego rdzenia w układzie Tegra 3 „Kal-El”. Zadaniem głównych czterech rdzeni jest obsługa najbardziej obciążających zadań i procesów, podczas gdy piąty, noszący nazwę „Companion”, zajmuje się podtrzymywaniem trybu gotowości, odtwarzaniem muzyki, a nawet wideo w trybie offline. To rozwiązanie, w połączeniu z szeregiem innych, przekłada się na znacząco niższy pobór energii i dłuższy czas pracy na baterii urządzenia.
Cztery rdzenie jednostki Tegra 3 to modele ARM Cortex A9 o domyślnym taktowaniu zegara 1GHz. Piąty rdzeń, wykonany z materiałów o znacznie niższym zużyciu energii, charakteryzuje się zegarem 500MHz i jest niewykrywalny dla systemu operacyjnego oraz zainstalowanych w nim aplikacji. Jego użycie jest automatycznie przypisywane tym programom, które nie wymagają udziału czterech pozostałych, znacznie bardziej wydajnych, rdzeni. W popularnym teście wydajnościowym Coremark układ Nvidia Tegra 3 „Kal-El” uzyskał oszałamiający wynik 11667 punktów przy zużyciu energii 1261 mW² (dla porównania, konkurencyjny układ dwurdzeniowy TI OMAP4 może pochwalić się rezultatem 5673 punktów i zużyciem 1501 mW²). Dzięki 12-rdzeniowemu układowi graficznemu, jednostka Tegra 3 zapewnia wysoką wydajność (3 razy większą niż Tegra 2) w pracy z wieloma operacjami wymagającymi dużej mocy obliczeniowej, a także w zaawansowanych graficznie grach.
Oto lista wybranych, najbardziej wymagających, zastosowań układu Nvidia Tegra 3 „Kal-El”:
- edycja wideo wysokiej jakości,
- przetwarzanie obrazu,
- transkodowanie dźwięku i obrazu,
- symulacje fizyczne,
- liczne aplikacje wydajnościowe,
- korzystanie z technologii polegających na lokalizacji,
- wykrywanie twarzy,
- gry i aplikacje w 3D i stereo,
- skanowanie wirusowe,
- kompresja plików
System operacyjny automatycznie przydziela odpowiednie obciążenie każdemu ze rdzeni jednostki „Kal-El”. Oznacza to, że istnieje wyrównany podział priorytetów, którego rezultatem jest szybka i niezwykle wydajna praca.
Nie zapominajmy, że tablety internetowe służą także rozrywce. W tej kategorii układ Nvidia Tegra 3 „Kal-El” dokonuje prawdziwej rewolucji, ponieważ, oprócz szerokiej oferty multimedialnej, zapewnia gry o niespotykanej dotąd jakości. Dzięki szeregowi technologii, które do tej pory widywano jedynie w układach graficznych na komputerach stacjonarnych, laptopach i konsolach, Tegra 3 „Kal-El” pozwoli na zabawę na bardzo wysokim poziomie.
Wysoka wydajność i inteligentny podział priorytetów pomiędzy rdzeniami jednostki Tegra 3 pozwoli na położenie większego nacisku na aspekty, które mają kolosalne znaczenie w nowoczesnych grach komputerowych: sztuczną inteligencję, wykrywanie interakcji, analiza strategii, komunikacja internetowa. Co więcej, Nvidia Tegra 3 „Kal-El” może pochwalić się także obsługą technologii fizyki w czasie rzeczywistym (zwiększony realizm gier), dynamicznego oświetlenia oraz dynamicznego generowania tekstur. Warto dodać, że ta ostatnia, dzięki generowaniu i dostosowywaniu tekstur w zależności od preferencji użytkownika lub programisty, może zmniejszyć rozmiar pisanej aplikacji z 300MB do nawet 1MB!
Mieliśmy ogromne oczekiwania wobec legendarnego już układu „Kal-El”, a Nvidia na szczęście – nie rozczarowała nas. Z niecierpliwością czekamy na pojawienie się pierwszych tabletów internetowych z tą jednostką na rynku i sprawdzenie, czy długa lista zalet Tegry 3 rzeczywiście przełoży się na szybką i wydajną pracę!
źródło: dokumenty dostarczone przez Nvidia